Albert Heijn introduceert kip-rundergehakt en -burger met lagere CO2-uitstoot
Half-om-half gehakt dat bestaat uit deels varkens- en deels rundergehakt is alom bekend. Nu gaat Albert Heijn ook runder-kip producten aanbieden zoals gehakt en een burger half-om-half, met een deel rundvlees van Nederlandse weidegang koeien en een deel vlees van 1 ster Beter Leven vleeskuikens. „De runder-kip producten hebben minimaal 37 procent minder uitstoot per kilogram product dan de reguliere runder varianten", aldus Albert Heijn.
Ook introduceert Albert Heijn een nieuw assortiment met zeven verschillende producten met toegevoegd rundereiwit. De CO2-emissie reductie voor deze producten bedraagt 9,3 kiloton CO2 per jaar. De nieuwe producten hebben een lagere prijs dan de hamburgers en gehakt van regulier rundvlees.
CO2-uitstoot vermelden
Naast de nieuwe vleesproducten begint de supermarktketen met het vermelden van informatie over de CO2-uitstoot of de inschatting van deze uitstoot op eigenmerkproducten en recepten. Albert Heijn wil daarmee inzichtelijk maken wat het effect is van verschillende soorten eten en drinken op het klimaat. De vermelding van de CO2-uitstoot wordt stapsgewijs ingevoerd. Als eerste komt het op kip, varken, eieren, zalm en vegaproducten van het eigen merk te staan.
Anita Scholte op Reimer, directeur Duurzaamheid & Kwaliteit bij Albert Heijn is trots op deze technologische ontwikkeling die de supermarktketen samen met haar ketenpartners heeft gerealiseerd. „Deze producten hebben een lagere klimaatimpact, de klant betaalt minder en qua smaak proef je geen verschil”, zegt Scholte.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Albert Heijn
Bron: Albert Heijn