Minder omzet en minder winst voor Ausnutria in 2023
Met China als belangrijkste afzetmarkt kwam Ausnutria voor een aantal uitdagingen te staan. Sinds enkele jaren daalt de Chinese vraag naar baby- en kindervoeding. De belangrijkste oorzaken van de afnemende vraag zijn een dalend geboortecijfer, toenemende lokale concurrentie en afnemende economische groei. De moeilijke omstandigheden op de Chinese markt hebben een significant effect op de resultaten van Ausnutria. In een reactie op de resultaten laat Bart van der Meer, directeur van Ausnatria, weten hard te werken aan het verbeteren van de resultaten: „Wij zien tekenen van herstel onder invloed van groei buiten China, efficiencyverbeteringen en kostenbesparingen. Onze positie van rauwe (geiten)melk tot eindproducten en vanaf 2025 een nieuwe moderne productieomgeving versterken zijn van belangrijke mate in onze waardeketen.”
Situatie China stabiliseert
De markt in China consolideert. De verwachting is dat het geboortecijfer niet verder zal dalen, maar de komende jaren zelfs iets toe zal nemen onder invloed van het demografisch beleid van de Chinese overheid. Voor toegang tot de Chinese markt gelden strikte regels en wetten en deze zijn vorig jaar verder aangescherpt. Ausnutria heeft inmiddels haar merken voor deze markt opnieuw geregistreerd en daarmee het vertrouwen haar positie in deze markt te kunnen versterken, zeker voor de producten op basis van geitenmelk.
Naast de grote uitdagingen op de Chinese markt ziet Ausnutria dat haar activiteiten buiten China een positieve trend laten zien. Van der Meer: “Na een goedkeuring van de Amerikaanse Food and Drug Administration vorig jaar, volgde in januari 2024 de succesvolle lancering van onze Kabrita flesvoeding (0-12 maanden) op de Amerikaanse markt. Dit is een belangrijke stap in de verdere internationale groei van Ausnutria. Ook markten als het Midden-Oosten, Zuidoost Azië en India zijn interessant en laten veel potentie zien.”
Inspelen op veranderingen
De veranderende marktomstandigheden leidden tot een grootscheepse reorganisatie binnen Ausnutria. Zo besloot de zuivelverwerker vorig jaar de productiecapaciteit in Leeuwarden te verlagen, ze kondigde begin dit jaar aan haar fabriek in Ommen eind dit jaar te sluiten. Ook in Kampen moet een deel van het personeel op zoek naar ander werk. In totaal neemt Austrutia afscheid van 150 medewerkers. „Het sociaal plan is inmiddels ondertekend door Ausnutria en de vakbonden. Wij zijn blij dat we tot overeenstemming zijn gekomen en dat dit onze medewerkers duidelijkheid en een solide uitgangspositie biedt. Ausnutria zal de komende tijd alle betrokken medewerkers blijven ondersteunen bij het vinden van een baan binnen Ausnutria of naar de stap buiten de organisatie", laat Linsey Nijhuis-Pierik, directeur personeelszaken, weten in een reactie op de aangekondigde plannen.
Herijking bedrijfsstrategie
Tegelijkertijd werkt Ausnutria aan de herijking van haar bedrijfsstrategie, waarin de noodzaak tot kostenbesparingen en efficiëntieverhoging speerpunten van beleid zijn. Daarin spelen de steeds hogere kwaliteitseisen, duurzaamheid en hogere procesbetrouwbaarheid een belangrijke rol. „Om concurrerend te blijven in deze uitdagende markt, focussen wij ons de komende jaren nog meer op kwaliteit, duurzaamheid, efficiëntie en procesverbetering. Ook innovatie en het aanboren van nieuwe markten spelen een belangrijke rol. Melk, en in het bijzonder geitenmelk, is een prachtig product met veel goede eigenschappen. Dat biedt kansen voor nieuwe producten en nieuwe markten”, blikt algemeen directeur Richard Hickson vooruit.
Investeren in de toekomst
Ondertussen blijft Ausnutria ook investeren in de toekomst. De bouw van Ausnutria’s nieuwe en duurzame fabriek in Heerenveen is inmiddels afgerond en het project bevindt zich in de testfase. Van der Meer: „Tegen de achtergrond van de lastige Chinese markt, maar aangemoedigd door de groeiende vraag naar geitenmelkflesvoeding in de rest van de wereldmarkt, zal de fabriek eind dit jaar commercieel operationeel zijn. Deze fabriek zal volledig gasloos, vrij van stikstofuitstoot, kwalitatief hoogwaardig en zeer efficiënt opereren. Na de uitgebreide testfase zal Heerenveen samen met de fabriek in Kampen, de activiteiten van de fabriek in Ommen overnemen.”
Beeld: Maarten van der Wal
Bron: Ausnutria