Albert Heijn stopt direct met Blue Band Roombeter-campagne na boerenkritiek
Albert Heijn verzoekt dan ook alle franchisenemers om metergrote actiestickers direct van de koeldeuren te verwijderen, zo kwam het supermarktmedium Distrifood te weten. „Wij verwijderen de activatie van Blue Band”, zegt een woordvoerder van de supermarktketen in een reactie op vragen van Distrifood. „De copy is ongelukkig. Je kunt het zien als verwijt naar de klant en naar andere producten.” Vooral online was er veel kritiek.
Ban de koe
Afgelopen maandag begon Albert Heijn met een speciale Blue Band-campagne. De producent van onder meer boter en margarine mocht de koelschappen van Albert Heijn verrijken met een enorme roze sticker. 'NIEUW probeer nu', staat er in een rode cirkel linksboven. Gevolgd door de tekst: 'Nog steeds liever koeienboter? Typisch kuddegedrag'. In iets kleinere letters staat er nog vermeld: 'Skip the cow'.
Mes in de rug
'Dus als je nog boter eet ben je een kuddedier', reageerde Farmers Defence Force-woordvoerder Sieta van Keimpema boos. ‘De campagne van Blue Band is erg slecht gevallen, want op die manier maken we in Nederland over het algemeen geen reclame, door een ander een mes in de rug te steken. Het is een hele negatieve manier om een kwalitatief goed product neer te zetten en dat is bij veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten. Ik weet niet wat Blue Band daarmee wilde, maar echt reclame voor zichzelf hebben ze niet gemaakt.'
Boeren langs AH-filialen
Van Keimpema waarschuwt dat boeren gaan controleren of Albert Heijn daadwerkelijk alle actiestickers van Blue Band verwijdert. 'En dan kan het natuurlijk zo zijn dat er meer acties worden opgetuigd, maar momenteel heb ik daar geen zicht op.’
Ook Bart Kemp, tot voor kort voorman van Agractie reageerde op X. Hij noemt de actie ‘boeren bashen.'
Blue Band baalt
Het botermerk meldt zelf ook van de ophef te balen, laat een woordvoerder weten aan Distrifood. 'De campagne van Blue Band heeft als doel dat consumenten weloverwogen keuzes maken wat betreft de producten die zij kopen. Voor de duidelijkheid: zonder boeren zouden wij onze plantaardige producten niet kunnen maken. De campagne krijgt zowel positieve als negatieve reacties. Wij balen ervan dat een Blue Band uiting in de winkel tot rumoer leidde, en daarom is er samen met Albert Heijn actie ondernomen.'
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Bart Kemp
Bron: Distrifood