‘Actiegroepen bereiden rechtszaken voor wegens niet halen stikstofdoelen 2025’
In politiek Den Haag woedde vorig jaar de discussie of het uiteindelijke doel van de stikstofwet - 70 procent van de stikstofgevoelige habitats onder de KDW - nu in 2035 worden gehaald, zoals die wet voorschrijft, of versneld in 2030. Maar daarbij leek de aandacht voor de tussendoelen te verslappen. Het eerste tussendoel was voor 2025 gesteld; dan moet 40 procent van die habitats al onder de KDW liggen. Maar dat gaat nog een flinke kluif worden; in 2023 lag nog minder dan 30 procent onder de KDW, berichtte het het RIVM in oktober.
Juridische stappen
Het geeft actiegroepen een wapen om tegen de Staat te procederen. Greenpeace is al zo’n procedure begonnen, en in NRC kondigt MOB-directeur Johan Vollenbroek aan ook juridische stappen voor te bereiden. „Dat het Rijk zijn eigen doelen niet haalt, geeft MOB nu al een sterke positie in de talloze andere rechtszaken die de stichting voert.”
Aanpak Piekbelasting
In een Kamerbrief erkent minister Van der Wal dat de stikstofdoelen voor 2025 niet gehaald zullen worden ‘met het in 2022 vastgestelde beleid’. Maar ze heeft haar hoop gevestigd op haar eigen Aanpak Piekbelasting, ‘met nadrukkelijk het doel om op korte termijn tot depositiereductie te komen.’ Volgens haar is er veel animo voor de beëindigingsregelingen LBV en LBV-plus, en de regelingen voor verplaatsing, extensivering en innovatie moeten dit jaar nog worden opengesteld.
De vraag is of haar geloof in het effect van deze regelingen terecht is. RVO meldt dat tot nu toe 1254 bedrijven een aanvraag hebben gedaan in het kader van de opkoopregelingen, maar op dit moment hebben nog maar 32 boeren daadwerkelijk een overeenkomst tot beëindiging ondertekend. En de andere regelingen kampen met vertraging. Bij de aankondiging van de stikstofaanpak, in juni vorig jaar, had de minister gezegd dat die regelingen eind vorig jaar open zouden gaan, maar dat is nog steeds niet gebeurd. En met elke maand uitstel komt 2025 een maand dichterbij.
Formatie
Ook andere maatregelen, voor de industrie, de bouw en de mobiliteit ‘worden op dit moment uitgewerkt’, stelt de minister. Maar verdere opties voor emissiereducerende maatregelen zijn volgens haar voor een nieuw kabinet. ‘Gezien de huidige politieke situatie vind ik het gepast om de keuze over deze maatregelen over te laten aan het formatieproces.’