Marktaandeel naar 3,8 procent
Omzet bio-producten groeit in twee jaar met 42 procent
Nederlandse huishoudens kopen vaker en meer biologisch, zo blijkt uit nieuwe GfK cijfers (2024) die vandaag op de Biobeurs worden gepresenteerd. Consumenten kopen met name meer verse biologische producten (plus 57 procent), goed voor 72 procent van de biologische omzet, zo meldt het onderzoeksinstituut. ‘Bij meer aanbod in de winkel zou 32 procent vaker biologisch kopen.
Cruciale rol supermarkt
Supermarkten zijn goed voor 75 procent van de totale biologische omzet, zij spelen om die reden een cruciale rol in de groei van biologisch en de ambitie van 15 procent biologische landbouw in 2030. De toegenomen afzet in de laatste twee jaar is volgens GfK geen gevolg van de inflatie, aangezien de prijzen van het biologisch assortiment minder hard stegen dan de totale markt (9,9 procent). Met name verse biologische producten, zoals groenten, fruit, zuivel en vlees worden flink meer gekocht (plus 57 procent) en zijn goed voor 72 procent van de totale biologische omzet.
Prominenter aangeboden
De enorme omzetstijging is mede te verklaren door de keuze van supermarkten om biologische producten meer en prominenter aan te bieden. Zo stelt GfK. Naast alle huismerk dagverse zuivel, zoals melk, karnemelk en yoghurt en de huismerk aardappelen, worden ook de uien bij PLUS standaard biologisch.
AH koploper
Albert Heijn heeft met 1.900 biologische producten het grootste assortiment biologisch. Ook zij kiezen er voor om veel verse producten zoals pompoen, gember, rode- en witte kool, rode bieten, pastinaak en romaine sla standaard biologisch aan te bieden. De ruim 900.000 AH premium-leden kopen gemiddeld 25 procent meer biologisch assortiment dan reguliere klanten.
Nog lang niet
‘We zijn heel blij met de stappen die supermarkten zetten, die zichtbaar bijdragen aan de sterke groei van biologisch. De stijging naar een omzetaandeel van 3,8 procent is mooi, maar we zijn er nog lang niet. De overheidsambitie is 15 procent, dat betekent dat er nog veel moet gebeuren. We streven naar commitment door de hele keten en dat gaat de goede kant op’, aldus Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext.
Consument wil meer bio
Een groot deel van de consumenten is blij met de ontwikkelingen in de supermarkt en ziet graag nog meer biologisch in het schap, aldus GfK. Bij meer aanbod zou 32 procent van de consumenten nog vaker biologisch kopen. ‘Een gemis aan kennis is een van de voornaamste redenen om niet vaker biologisch te kopen’, aldus GfK. ‘31 procent van de consumenten geeft aan biologisch te kopen omdat ze weten wat de voordelen van biologische producten zijn. Naast een groter aanbod, zou ook het doorbreken van de kennisbarrière de biologische consumptie verhogen.’
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ruth van Schriek
Bron: Bionext