Rabo: Zuidoost-Azië motor wereldwijde zuivelmarkt
Dat stelt senior zuivelanalist Lucas Fuess van RaboResearch in Chicago (VS). De onderzoekers van de Rabobank hebben een vorig jaar een diepgravend rapport uitgebracht over de stand van zaken op de Zuidoost-Aziatische zuivelmarkt.
Tussen 2020 en 2022 hadden de Indonesië, de Filipijnen, Maleisië, Thailand, Singapore en Vietnam te maken met een afnemende handelsgroei, door een dalende consumentenvraag, verstoringen in de aanvoerkanalen en lagere marges.
Inmiddels lijken er betere tijden aan te breken. Met name vanaf 2024 wordt een duidelijk herstel verwacht, naarmate de inflatie afneemt, de buitenshuismarkt herstelt en bovendien de marketing- en investeringsactiviteiten toenemen om zuivelconsumptie te stimuleren.
Zuidoost-Azië kent nu nog een zeer lage zuivelconsumptie per hoofd van de bevolking, maar de inwoners zijn steeds meer geïnteresseerd in de westerse levensstijl, waarbij meer zuivel wordt geconsumeerd.
Melktekort
De regio kampt dan ook met een groeiend melktekort; de gecombineerde zelfvoorzieningsgraad bedraagt 74 procent. Op basis van modellen van de Rabobank bedroeg het gecombineerde importtekort in 2022 9,9 miljard liter vloeibare melkequivalenten, en meer dan 11,5 miljard liter in 2023. Volgens Fuess doen deze landen het ook economisch goed: er is sprake van groei van het bbp, en naar verwachting zal die trend zich de komende jaren doorzetten.
Dat maakt de regio een steeds belangrijkere exportregio. Amerika exporteert er veel kaas en mager melkpoeder naartoe, maar ondervond vorig jaar tegenwind door de teruggelopen vraag vanuit Zuidoost-Azië. Voor de komende jaren lijkt het tij dus te keren. Met name Nieuw-Zeeland is een wereldspeler die aan de vraag vanuit die regio kan voldoen, maar ook andere exporteurs zoals de VS en de Europese Unie moeten volgens Fuess niet buiten beschouwing te worden gelaten.
Fel strijdtoneel
Volgens het Rabo-rapport zal de regio een fel strijdtoneel blijven, waarin zowel ruimte is voor lokale merken als voor traditionele exporteurs om de volumes in een groeiende markt uit te breiden. Echter, het blijven concurreren op de prijs, productontwikkeling, het uitbreiden van afzetkanalen en het vermarkten van duurzaamheidskwalificaties zullen van cruciaal belang zijn voor succes op de lange termijn, aldus het rapport.
Tekst: Gineke Mons
Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.
Beeld: via Wikimedia
Bronnen: RaboResearch, The Dairy Site