Nieuwe reorganisatie voor FrieslandCampina om winstgevendheid te vergroten
Met Expedition 2030 wordt per businessgroep gekeken wat nodig is om de winstgevendheid te verbeteren en duurzame groei te stimuleren. Van Karnebeek zegt hierover: „Ons doel is helder: topkwaliteit producten maken van de melk van onze leden en daarmee maximale waarde voor hen genereren. Inkomsten die onze leden nodig hebben om te kunnen blijven investeren in de duurzame toekomst van hun boerderijen. Daarom is het zo belangrijk dat we onze bedrijfsprestaties structureel verbeteren. Onze aangescherpte strategie met per businessgroep focus op specifieke klanten, producten, merken en markten zal de manier waarop we werken en concurreren significant verbeteren. Ik ben ervan overtuigd dat Expedition 2030 in combinatie met een concurrerende productieketen en lagere overheadkosten onze positie als leidende, innovatieve en duurzame speler in de zuivelindustrie zal versterken. Dit is belangrijk voor FrieslandCampina om aantrekkelijk te blijven voor zijn leden-melkveehouders, medewerkers en klanten, nu en in de toekomst.”
Versterken concurrentiepositie
De onderneming steekt in op een jaarlijkse kostenbesparing van 400 tot 500 miljoen euro vanaf 2026. Maar ook vanaf 2024 zal er al sprake zijn van het realiseren van significante kostenbesparingen. Het zwaartepunt van de besparingen is gericht op het terugdringen van het aantal ondersteunende functies. Maar geen enkel onderdeel van het bedrijf ontkomt aan de opdracht de kosten te verlagen. De reorganisatie zal leiden tot banenverlies, maar is niet gericht op het sluiten van productielocaties.
Een deel van de gerealiseerde besparing is nodig ter compensatie van de inflatie. De resterende margeverbetering komt ten goede aan het verhogen van de nettowinst van het bedrijf en het investeren in duurzame groei.
Update voor Borculo
Tegelijkertijd blijft FrieslandCampina investeren in strategische activiteiten waarin de onderneming wil groeien. Dit blijkt uit de investeringsplannen die FrieslandCampina vandaag presenteert voor de productielocatie in Borculo. De productiecapaciteit van wei-eiwitisolaten wordt verdubbeld, waarmee de businessgroep Ingrediënten kan voldoen aan de groeiende vraag naar hoogwaardige ingrediënten voor de sport- en kindervoedingsmarkt. De businessgroep kan hiermee haar wereldwijde koppositie op het gebied van eiwitten en prebiotica verder versterken.
Vervolg
De komende maanden werkt FrieslandCampina de beoogde kostenbesparingen verder uit. De resultaten van de uitwerking zoals de organisatorische gevolgen en herstructureringskosten brengt de onderneming medio december naar buiten. Het streven is op 1 januari van het nieuwe jaar een start te maken met het uitvoeren van Expeditie 2030. Dit uiteraard onder het voorbehoud dat het advies van de Centrale Ondernemingsraad past binnen de voorgenomen besluiten.