A2-melkers willen heft in eigen hand houden
Twee jaar geleden stond de A2-melk volop in de belangstelling: het NOS-journaal berichtte over ‘oermelk’, supermarkten Plus en Coop legden het in het schap en Vecozuivel richtte het dochterbedrijf Blu Cow op. Een succes werd het niet. De melk is inmiddels bij de supermarkten niet meer te koop en Blu Cow is gestopt.
Geld naar pr en marketing
Het drietal melkveehouders wil het anders aanpakken en veel geld reserveren voor pr en marketing. Het plan is helder en ambitieus: bundel alle A2-melk van veehouders en bied dat voor een meerprijs aan zuivelbedrijven aan. Met een opslag van 15 cent extra per kilo, dat is het uitgangspunt. „Waarvan 10 cent naar de boer gaat en 5 naar de vennootschap. Dat geld heb je heel hard nodig, wil je van A2-melk een succes maken. Denk aan goede pr en marketing. Daaraan heeft het tot nu toe ontbroken, maar ook aan het inschakelen van voedingsdeskundigen en onderzoekers, het bouwen van een website, noem maar op.”
Henk Aa heeft naast de overtuiging dat A2-melk gezonder is een andere drijfveer voor het verwerken van de melk. Hij heeft het gevoel dat veehouders te afhankelijk zijn van hun coöperaties. „Ik zeg vaak dat boeren melken, maar zelf ook uitgemolken worden. Daarom willen we bij deze A2-melk het heft als boeren in eigen hand houden. Zodat wij er ook eens een paar centen aan verdienen.”
Lees het volledige verhaal over de A2-vermarkters in de juni-editie van het vakblad Melkvee, dat zaterdag in de brievenbus valt.
Tekst: Geert van den Biggelaar
Geboren en getogen op een melkveebedrijf in Noord-Brabant. Studeerde veehouderij aan de HAS in ’s-Hertogenbosch vervolgens dierwetenschappen aan de Wageningen Universiteit. Sinds 2016 parttime melkveehouder en parttime redacteur bij Agrio. Verantwoordelijk voor melkvee-gerelateerde onderwerpen in vakblad Melkvee, website Melkvee.nl en de regiobladen.
Tekst: Lauk Bouhuijzen
Beeld: Lauk Bouhuijzen