'Vraag naar duidelijk contactpunt voor hulp werd steeds groter'
„De vraag naar een duidelijk contactpunt werd steeds groter”, zegt Paulien Hogenkamp, eigenaresse van het bedrijf. „Niet alleen van boeren zelf, maar ook van erfbetreders, vakbonden en de politiek.” Hogenkamp speelde al langer met de gedachte om één landelijk nummer te openen. „We zaten nog wel even af te wachten of iemand er mee kwam, maar dat kwam niet dus hebben we het zelf maar gedaan.”
Persoonlijke problemen
De hulplijn is bedoeld voor agrarisch ondernemers die persoonlijke problemen ondervinden, als gevolg van bijvoorbeeld financiële problemen. „Maar ook technische problemen spelen vaak een rol. Neem bijvoorbeeld de fipronilcrisis, het fosfaatreductieplan of de lage varkensprijzen. Boeren zitten er mentaal soms echt door.” Daarnaast merkt Hogenkamp dat boeren soms behoefte hebben om te praten over problemen in de relationele sfeer. „Daarbij moet je denken aan problemen met bijvoorbeeld de ouders of juist de kinderen, die ook in het bedrijf zitten.”
Anoniem
Mensen die bellen naar de hulplijn kunnen in principe volledig anoniem hun verhaal doen. „Maar als die persoon graag verder in het traject wil of doorgestuurd wil worden, dan hebben we natuurlijk wel gegevens nodig.” Het voordeel is volgens Hogenkamp, dat de boeren dan niet door de malle molen hoeven. „We hebben hele korte lijntjes.”
Maar dat is niet altijd nodig, zegt de agrarische coach. „Soms willen boeren gewoon even hun verhaal kwijt, en dan is het ook goed. Of soms willen buitenstaanders enkel wat tips om een boer met problemen te kunnen helpen.” De coaches aan de andere kant van de lijn hebben dan ook allen een achtergrond in de agrarische sector. „Ze kunnen zich goed inleven in de situatie van de beller.”
Boeren die behoefte hebben aan een gesprek kunnen contact opnemen via 085-1303430. De medewerkers zijn bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur.