Directeur A-ware: ‘Binnen twee jaar nog geen A2-melkstroom’
Dat A-ware-directeur Klaas de Jong zich naar de Gelderse Achterhoek begaf voor een lezing, zegt iets over de ambities van de particuliere zuivelorganisatie. Desgevraagd liet hij weten zeker open te staan voor melk uit deze regio en dat de relatief grote afstand tot Heerenveen daarbij geen belemmering vormt. Opvallend in een tijd waarin FrieslandCampina met het afkondigen van een fabrieksquotum veel beroering heeft veroorzaakt.
Verdubbeling
De Jong gaf aan inmiddels zes jaar deel uit te maken van de directie van de A-ware Food Group. Nadat de families Bouter en Anker in 2010 bij elkaar kwamen nog altijd een familiebedrijf, dat in 2015 het koninklijke predicaat Royal voor haar naam mocht zetten. „Sinds 2015 hebben we eigen boeren. Verder hebben we zes zuivelfabrieken en partnerships met bijvoorbeeld een organisatie als Fonterra.” De directeur gaf aan dat de locatie in Heerenveen in 2020 qua afmeting verdubbeld zal zijn ten opzichte van nu, door de bouw van een mozzarella- en roomfabriek.
A-ware kent inmiddels vijf melkstromen. Na de aanvankelijke standaardmelk kwam er weidemelk bij, vervolgens biologische melk, toen een A-ware-melkstroom voor Albert Heijn (AH) en tenslotte boerderijmelk voor boeren die hun koeien niet volledig weiden. „We hebben gezien dat niet iedereen kan of wil weiden en buiten Nederland is er ook een markt voor melk van koeien die niet geweid worden, met een speciaal duurzaamheids- en welzijnsprogramma.”
Specifieke marktvraag
De organisatie van De Jong heeft al veertig jaar een intensieve samenwerking met Albert Heijn. „En daar was een behoefte”, verklaart hij de speciale melkstroom die goed is voor een premie van 3 cent per kilo melk boven de bestaande plussen op de melkprijs. Hij benadrukt dat de concepten die zijn organisatie heeft bedacht voor de boeren, puur en alleen zijn ontstaan vanuit een specifieke marktvraag. De Jong heeft twijfels als het gaat over de gezondheidsclaim van A2-melk. „Ik verwacht de komende twee jaar nog geen A2-melkstroom, maar als het echt waar is, dan komt het er vroeg of laat toch wel.”
De standaardmelkprijs die de organisatie hanteert wordt opgehoogd met extra premies voor kwaliteit, kwantumtoeslag en duurzaamheidstoeslag en zowel bij het concept ‘weidemelk’ als bij het concept ‘boerderijmelk’ komt er vervolgens nog 1,25 cent per kilo melk aan premie bij. „De weidemelk zit vol, binnen de Albert Heijn-melkstroom is nog beperkt ruimte en de boerderijmelk is net gestart en loopt”, aldus De Jong.
Tekst: Anne Hiemstra
Beeld: Anne van der Woude