Advies in de praktijk resulteert in verbeterde bedrijfsresultaten
Optimalisatie van bedrijven en resultaten
De Farm Management Support adviseurs zijn nauw betrokken voor, tijdens en na het opstarten van robotmelken en automatisch voeren. De bedrijfsdoelen van de melkveehouder worden meegenomen in de support rondom opstart. Daarnaast geven de adviseurs instructies voor het gebruik van het managementprogramma (Time4Cows) en de dagelijkse routines rondom robotmelken. Ook na de opstartperiode zijn de adviseurs betrokken, onder ander door te kijken naar instellingen voor routing van bepaalde attentiekoeien, melkinstellingen en het proces rondom robotmelken en beweiden. Bovendien wordt er lange termijn begeleiding gegeven aan klanten die al langer robotmelken, om het bedrijfsmanagement te optimaliseren.
Samenwerking met erfbetreders
De voorkeur gaat uit naar een nauwe samenwerking met andere erfbetreders, zoals de betrokken voeradviseur en evt. de dierenarts. Samen wordt er een plan gemaakt voor het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen van de melkveehouder.
‘Farm Management Support is geld waard’
Veehouder Hein van der Hulst in de Rips melkt met twee A4 melkrobots en noemt Farm Management Support een meerwaarde. Van der Hulst: “Sinds 2014 melken wij met melkrobots en dit bevalt ons goed. Echter merkten wij dat het aantal melkingen achterbleef. Om ons heen hoorden we veehouders zeggen dat de koeien drie keer per dag gemolken worden, maar dit was bij ons niet het geval.“ Naast dat het bezoekgedrag gestimuleerd kon worden had Van der Hulst ook last van restvoer in de melkrobot. “We hebben flink geïnvesteerd in automatisch melken en de vele mogelijkheden van het systeem willen wij dan ook graag benutten.” Farm Management Support adviseur, Guus de Wit, van Lely Center Venray heeft Van der Hulst hiermee geholpen. Eind vorig jaar heeft hij het bedrijf bezocht om de situatie te analyseren. “Tijdens het bezoek kwam onder andere naar voren dat onze (driedaagse) reinigingstijden van de robot niet gunstig waren afgesteld. We zagen dat de koeien rond half 6 naar de robot liepen, maar op deze tijd werd de robot gereinigd waardoor veel koeien weer gingen liggen en niet zo snel terugkeerden naar de robot. Door onder andere de reinigingstijd 1,5 uur naar voren te halen, is het aantal melkingen gestegen van 2,8 naar 3,1 per koe per dag”, vertelt van der Hulst tevreden.
Ervaring en kennis
Dat de koeien de brok niet op vraten in de melkrobot had te maken met de voersnelheid (gift per minuut) die te hoog stond. Dit bleek uit analyse van de Farm Management Support adviseur. “We hebben de hoeveelheid brok omlaag gezet. Daarnaast hebben we de melkrobot ingesteld op ‘prioriteit voeren’ bij koeien met een hoge melksnelheid, zodat de koeien pas uit de robot gelaten worden als ze de brok ophebben. Hiermee is het probleem verholpen”, aldus Van der Hulst. “De automatisering biedt veel mogelijkheden, maar je moet wel weten wat je moet veranderen. Guus de Wit komt vaak op bedrijven en ziet verschillende situaties voorbij komen. Waardoor hij veel ervaring en kennis heeft. Hij kan met behulp van TeamViewer met ons meekijken en advies geven waar nodig. Dit geeft ons een gerustgesteld gevoel.” Met de support kun je meer liter melken geeft Van der Hulst aan. “Het is geld waard!”, vertelt de veehouder tevreden. Met Farm Management Support zetten ze de ‘puntjes op de i’. “Het bedrijf finetunen”, noemt Van der Hulst.