Imago vlees verbetert: ‘Essentieel levensmiddel’
De belangrijkste trends in de vleesindustrie, waaronder regionaliteit en transparantie, blijven volgens de monitor significant. Daarnaast zijn hoge kwaliteit en versheid de belangrijkste aankoopdrijvers. Bezorgdheid over klimaatbescherming speelt nu een rol bij bijna 40 procent van de consumenten. Aspecten als duurzame productie (65 procent akkoord) en CO2-footprint (39 procent akkoord) zijn voor de consumptie echter van wisselend belang.
Vlees is onmisbaar
Volgens het representatieve consumentenonderzoek van Vion Food Group, uitgevoerd door Consumer Panel Services GfK, is 61 procent van de respondenten het eens met de stelling ‘vlees is een onmisbaar onderdeel van de voeding’. Dit is een opmerkelijke stijging van 4 procentpunt ten opzichte van de gespecialiseerde inflatie-enquête in het najaar van 2022 en de eerste opleving sinds 2019 (63 procent). Het GfK Consumentenpanel is representatief voor alle huishoudens in heel Duitsland met gezinshoofden van 18 jaar en ouder.
Vooral jonge gezinnen of koppels zonder kinderen, maar ook bij jonge gezinnen met kleine kinderen, neemt de positiviteit over vlees toe. Verder is bijna de helft van de jongere generatie geassocieerd met Fridays-for-Future, een meerwaarde erkennen in het consumeren van het eiwitrijke natuurproduct: 46 procent van de jongeren onder de 34 is het eens met de stelling 'vlees is gezond'. Bij het laatste reguliere onderzoek waren dat 38,2 procent. Gemiddeld staat 53,0 procent achter deze stelling (2022: 51,3 procent). De dalende trend omtrent reputatie van dierlijke voedingsproducten lijkt om te keren.
Dierwelzijn blijft belangrijk
Driekwart van de ondervraagde vleesconsumenten die de keuze krijgen, geven de voorkeur aan lokaal geproduceerd vlees (vergeleken met 78 procent in 2022) en 60 procent benadrukt het belang van transparante herkomst (vergeleken met 65 procent in 2022). Dierenwelzijn (64 procent minder dan 69 procent in 2022) en duurzaamheid (65 procent minder dan 71 procent in 2022) blijven belangrijke aankoopfactoren bij meer dan de helft van de ondervraagde vleeskopers.
Keurmerken
Ondanks deze voorkeuren neemt het belang van keurmerken af. Dit jaar was slechts 54 procent het eens met de stelling dat keurmerken met toegevoegde waarde (bijv. regionaal, non-ggo, biologisch) voor hen belangrijk zijn bij het kopen van vlees. Vorig jaar was dat nog 59 procent.
Duurzaamheid is en blijft een groot thema bij het kopen van vlees. Er zijn echter verschillen in belangrijkheid tussen de afzonderlijke aspecten van duurzaamheid. Hoewel ruim 65 procent aangeeft dat ze vlees uit duurzame productie zouden kopen als ze de keuze hadden, heeft ongeveer 60 procent op dit moment geen behoefte aan verdere informatie over de CO2-voetafdruk.
Als het echter gaat om het verantwoordelijkheidsgebied voor de herstructurering van de Duitse vleesindustrie, zoals maatregelen voor meer dierenwelzijn of aantal dieren per bedrijf, zijn de respondenten het met bijna 60 procent eens: dit is de taak van de politiek. 43 procent geeft zelfs aan op de hoogte te zijn van concrete politieke plannen, zoals die voor veehouderij-etikettering.
Betaalbaar vers vlees
Consumenten zien kwaliteit en versheid als de belangrijkste aankoopfactoren. Vervolgens wordt volgens Vion gezocht naar een gunstig evenwicht tussen kostprijs en waarde. Een goed stuk vlees kan ook duurder zijn, bevestigt 70 procent van de respondenten. In de context van inflatie en stijgende prijzen vinden minder consumenten vlees in supermarkten (29 procent) en discounters (38 procent) te goedkoop.
Dit staat in contrast met de specifieke inflatiegerichte enquête die afgelopen najaar werd uitgevoerd, waar de cijfers 31 procent (supermarkten) en 41 procent (discounters) bedroegen onder de respondenten die erkenden dat vlees te laag geprijsd is. Slechts 8 procent van de respondenten denkt echter dat de kwaliteitsnormen van grote slachthuizen hoger zijn dan die van kleinere slachthuizen. Vion geeft aan dat dit resultaat teleurstellend is en dat de consument beter voorgelicht moet worden.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Nick Frens
Bron: Vion