ForFarmers start test elektrisch lossen met bulkwagen
Dat maakte de voerfabrikant dinsdag 1 mei bekend. De voerfabrikant onderzoekt als eerste partij in de sector mogelijkheden voor elektrisch lossen van mengvoer. Het losmechanisme van bulkvrachtwagens, gevuld met maximaal 32 ton voer, wordt regulier aangedreven door de (diesel)motor van de vrachtwagen.
Bij de nieuwe testvrachtwagen wordt de aandrijving van het losmechanisme niet meer verzorgd door de motor, maar door elektriciteit die is opgeslagen in batterijen. Zo hoeft de motor van de vrachtwagen tijdens het lossen niet meer te draaien. Bovendien wordt de energie die vrijkomt bij het afremmen en uitrollen van de vrachtwagen opgeslagen voor later gebruik.
25 procent besparing op dieselverbruik
Verwacht wordt dat elektrisch lossen een besparing op dieselverbruik oplevert van 60 liter per vrachtwagen per dag, zo'n 25 procent van het dagelijks verbruik, wat de uitstoot van fijnstof en CO2 substantieel kan verlagen.
Stijn Steendijk, Directeur Strategie en Innovatie bij ForFarmers: „Die eerste stap naar elektrisch lossen is een hele belangrijke. We starten nu met een test en zien uit naar de resultaten, vanwege de enorme potentie om onze uitstoot van fijnstof en CO2 te verlagen. We zijn altijd kritisch op ons eigen verbruik, en hebben diverse initiatieven lopen die bijdragen aan verlaging van ons verbruik."
Testfase
ForFarmers werkt in deze innovatie nauw samen met tankbouwer Welgro, truckleverancier Wensink en bouwer Wierda Hybrid. De test wordt uitgevoerd met een bulkwagen in Nederland, waarbij met name de batterijcapaciteit als kritische succesfactor geldt. Wanneer de test een substantiële besparing van reguliere brandstof uitwijst, wordt dit type bulkwagen de standaard voor het wagenpark. Het totale wagenpark van ForFarmers bestaat uit 250 eigen bulkwagens, waarvan 55 in Nederland.
„Belangrijk is dat deze innovatieve manier van lossen ook werkt in de praktijk. Het ziet er gunstig uit, zo neemt elektrisch lossen dezelfde tijd in beslag als mechanisch lossen. En een mooi bijkomend voordeel: elektrisch lossen is stiller; prettig voor zowel onze medewerkers als voor de klant."