Veehouder blijft voerfabriek trouw
Een platform dat inzicht geeft in de samenstelling en prijs van mengvoeders, is MijnVoer.nl. Pieter Snoeijen richtte het zo’n zes jaar geleden samen met compagnon Maurice van den Eijnden op. „Van de 250.000 tot 300.000 ton krachtvoer, die per jaar via Mijnvoer wordt afgezet, gaat 90 procent naar de varkenshouders en 10 procent naar de melkveehouders”, zegt Snoeijen. „Wij hebben ons bij de klantenwerving in de eerste jaren ook vooral op de varkenshouderij gericht. Zij bestellen per veehouder immers veel meer tonnen mengvoer. Hoe meer tonnen, hoe interessanter voor ons en de producent. Andersom is het platform voor een varkenshouder ook interessanter dan voor een melkveehouder, omdat een cent prijsverschil in het krachtvoer voor een varkenshouder nog beter voelbaar is in de portemonnee dan voor een melkveehouder.”
Afscheid niet gemakkelijk
Loyaliteit aan de voerleverancier speelt volgens onafhankelijk voervoorlichter Marcel Smilde ook een grote rol: „Wanneer een voorlichter van een specifieke voerfabriek al 25 jaar over de vloer komt, neem je daar als boer niet makkelijk afscheid van.”
De komende genaratie boeren lijkt echter anders te denken. Lees het complete achtergrondverhaal over de keuze van veehouders voor een voerleverancier in de regionale agrarische vakbladen Vee & Gewas, Stal & Akker, Veldpost en Agraaf van zaterdag 7 april. Klik hier om een gratis proefnummer voor één van deze agrarische vakbladen aan te vragen.