Mestafvoer goedkoper door komst bioraffinage Groenlo
De verwachting is dat de provincie over een week een omgevingsvergunning afgeeft, maar dan hebben tegenstanders nog zes weken de tijd om een zienswijze in te dienen. Een deel van de tegenstanders heeft zich verenigd in 'Stichting Megamestvergister Groenlo NEE’. Barry Wopereis, van adviesbedrijf VanWestreenen, geeft aan dat er signalen zijn dat de stichting zal door procederen tot aan de Raad van State. „Daar zijn we heel reëel in en we houden daar dus rekening mee”, aldus Wopereis, die al vanaf het begin betrokken is bij het project. „Ik verwacht dat we in 2019 pas de definitieve vergunning zullen krijgen, waarna we kunnen starten met de uitvoering.” Voordat Gelderse en Overijsselse boeren hun mestoverschot naar bedrijventerrein De Laarberg in Groenlo, moeten er dus nog wat hordes genomen worden.
Raffinage
De veehouders leveren hun mestoverschot bij de bioraffinage aan, waar de drijfmest samen met bermmaaisel wordt verwerkt tot verschillende eindproducten. Per jaar kan er 450.000 ton drijfmest en 150.000 ton bermmaaisel worden verwerkt. Ten eerste wordt er 90 tot 95 procent water uit de drijfmest gehaald, die via oppervlaktewater in Groenlo wordt afgevoerd. Daarnaast wordt er CO2, biogas en groene meststof uitgehaald. De CO2 wordt geleverd aan de glastuinbouw. Het ‘Groen Gas’ wordt deels gebruikt voor de raffinage zelf, een ander deel wordt elders ingezet. De groene meststof wordt in de vorm van grove mestkorrels geleverd aan akkerbouwers in het westen en noorden van Nederland.
Voordelen voor de boer
Varkenshouder Erwin van de Wolfshaar uit Vragender en varkens- en rundveehouder Jan-Willem Lammers uit Aalten vormen de klankbordgroep die nauw betrokken is geweest bij het uitstippelen van de plannen. Volgens Van de Wolfshaar heeft de nieuwe manier van mestverwerking alleen maar voordelen voor de veehouder. „De kosten zijn veel lager, deels omdat er veel minder transport nodig is.” Doordat het grootste deel van de drijfmest, water, eruit wordt gehaald, zijn er veel minder tankwagens nodig. „Daarnaast produceer je duurzaam biogas en kun je specifieke meststoffen produceren voor de precisielandbouw.”
Goedkoper
Volgens Lammers liggen de huidige mestafvoerprijzen in de Achterhoek, waar Groenlo gelegen is, hoog. Reden daarvoor is volgens hem de locatie. „De ontsluiting in deze regio is gewoon niet goed”, aldus Lammers. Veehouders moeten hun mest vaak naar het noorden of westen brengen, omdat er in de buurt maar weinig akkerbouwers aanwezig zijn. Het transport van mestoverschot is 50 tot 60 procent van de totale afvoerkosten. Wij betalen op dit moment ongeveer 20 tot 22 euro per ton mest, door de bioraffinage wordt dat straks naar verwachting 13 tot 14 euro per ton mest.”