Amerikaanse melkveehouder verdubbeld melkveestapel in slechts een paar jaar
Verbeterde bedrijfsmanagement
De Lely robots geven familie Rein de mogelijkheid om zich te concentreren op het verbeteren van hun melkveebedrijf. "We kunnen meer tijd investeren op het gebied van voermanagement, dankzij de Vector hebben we het niet zo druk met het mengen van voer. Door veel voermonsters af te nemen kunnen we de droge stof opname en verschillende voerkwaliteiten aanpassen.", legt Ben uit. Op deze manier kunnen ze de kosten beheersen en tegelijkertijd het comfort van de koeien maximaliseren, zodat elke koe de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.
"Voorheen waren we drie of meer uur per dag bezig met voeren, dit is nu verminderd naar 15 minuten waarbij we alleen de gegevens hoeven te controleren. Deze verandering is niet ten kosten gegaan van het comfort en de gezondheid van de koeien."
Verder heeft de Lely Vector familie Rein brandstofkosten bespaard. "Voorheen gaven we € 1800 per maand uit aan diesel voor de schranklader en de mengwagen," geeft Ben aan. De Lely Vector verhoogd de voerefficiëntie, waardoor de totale voerkosten voor zijn gedaald.
Geautomatiseerd voeren geeft meer tijd voor de kleine dingen
"Wat me fascineert aan automatisch voeren is de continuïteit, de koeien krijgen ieder uur te eten.” legt Ben uit. "Dankzij het vrij koeverkeer kunnen onze koeien vierentwintig uur per dag eten, drinken en slapen", zegt Rein.
Technische ondersteuning voor melkrobots bij iedere stap
Een aantal factoren hebben een rol gespeeld om voor een Lely robot te kiezen. "Onze buren hadden Lely robots geïnstalleerd en we zagen de steun die ze kregen. Een andere reden waarom ik voor Lely koos, was hun uitgebreide bedrijfsgeschiedenis, hun klantenservice en de reputatie van het bedrijf." voegde Ben eraan toe.
Ben geeft aan dat voor hulp en technische ondersteuning Lely en hun lokale Lely Center altijd klaar staat om te helpen. "Als ik vragen heb over rantsoenen of hoe ik het voerhek moet instellen, zijn ze altijd bereikbaar", legt Ben uit. De ondersteuning vanuit Lely reikt verder dan de lokale Lely Centers. "Ik had een computer die 's nachts uitviel en een team uit Nederland had hem de volgende ochtend gemaakt", legt Ben uit. Lely's betrokkenheid bij elk melkveebedrijf begint bij de aankoop. Het bedrijf zet zich in om de beste adviesdiensten te leveren aan melkveehouders. "Het geeft rust om te weten dat je robots vierentwintig uur per dag werken".