Duurzaam toegevoegde waarde creëren op het boerenerf
Duurzaam verdienmodel
Vanuit de keten en verwerkingsindustrie worden er tegenwoordig duurzaamheidseisen aan de bedrijfsvoering gesteld. Ook binnen de regelgeving is er sprake van sturing, waarbij nadrukkelijk wordt beoordeeld of je in aanmerking komt voor bepaalde subsidies, kunt opteren voor fiscaalvriendelijke regelingen en/of voordelig een financiering aan kunt trekken. Consumentengedrag en imago van de sector wordt daarin ook een steeds zwaarwegender aspect. Als ondernemer zal je dus telkens opnieuw afwegingen moeten maken die passend zijn voor het bedrijf en het toekomstperspectief.
Dicht bij de consument
Wanneer je als ondernemer in staat bent om op het boerenerf de verbinding met de consument te verstevigen, zal zij indirect wellicht ook een hogere prijs over hebben voor jouw kwaliteitsproduct. Het wordt daarmee voor iedere willekeurige ondernemer steeds belangrijker om te laten zien waar hij of zij mee bezig is binnen de onderneming en hoe er wordt geproduceerd. Je wordt er immers op afgerekend.
Welke mogelijkheden zijn er
Er zijn ondernemers die fosfaatrechten aan willen kopen. Zij kunnen dit doen omdat alle andere productiefactoren (grond/ voer, opstallen, arbeid en kapitaal) geen beperking vormen. Na aankoop van de rechten is er nog steeds sprake van een passende kostprijs en een duurzaam verdienmodel. Een andere optie is dat je gaat nadenken over de vraag hoe je via een andere weg meerwaarde kan creëren binnen de bestaande mogelijkheden. Ook binnen de zojuist ontvangen fosfaatrechten- beschikking kan je het verschil maken op bedrijfsniveau. Dat kan door zoveel mogelijk kilogrammen vet- en eiwit te produceren binnen de kilogrammen melk die per koe en bijbehorend jongvee wordt afgeleverd. Oftewel efficiënter omgaan met de kilogrammen fosfaat. Anderzijds kunnen er mogelijkheden zijn om melk te produceren met een directe meerwaarde zoals biologische melk of A2- melk. Daarnaast kan afhankelijk van je mogelijkheden een verbrede tak binnen de onderneming worden opgestart. Zoals recreatie bij de boer, een kinderopvang, een zorgboerderij of het produceren van duurzame energie. Weer anderen willen inkrimpen of jongvee opfokken en een deel van de rechten te gelde maken voor de hier genoemde zaken. Kortom er is veel mogelijk, maar het moet bij jou als ondernemer passen.
Ondernemingsplan voor de toekomst
Daarom is het belangrijk te werken vanuit een gedegen “Ondernemingsplan” welke aansluit bij de structuur van het bedrijf en jouw wensen en inzichten. Het plan moet uitzicht bieden in een realiseerbaar toekomstperspectief voor de lange termijn. Werk daarbij consequent vanuit een bepaalde visie of strategie, met vastomlijnde doelen in operationeel en strategisch opzicht. Vanuit dat inzicht krijg je uitzicht en kan je het onderscheid gaan maken.
De adviseur van Alfa accountants en adviseurs kan je helpen door samen een visie te vormen die past bij jou als ondernemer en die perspectief biedt voor de toekomst. Met meer dan 30 vestigingen is Alfa overal dichtbij.
Alfa is kennispartner van Melkvee.nl, het online platform voor melkveehouders. Wekelijks presenteren wij u het laatste nieuws op onze partnersite. Ook heeft Alfa, samen met Melkvee.nl, de Marge-Monitor Melkveehouderij ontwikkeld. Deze geeft in een oogopslag weer hoe de Nederlandse melkveesector er voor staat. Wilt u een gratis indicatie van de financiële positie van uw bedrijf? Ga naar www.melkvee.nl/margemonitor/mijn-situatie.
Tekst: Jan van der Vegt