Kaasmaker De Fryske haalt sneller dan verwacht 750.000 euro op met sharefund-actie
De Fryske merkt aan alles dat de tijd rijp is voor duurzame, vogelvriendelijke kaas. Ook deze succesvolle sharefundactie is daar bewijs van. Niet alleen de Fryske-boeren, maar ook consumenten geloven in de missie van de kaasmaker: het duurzaam veranderen van het zuivelsysteem.
Catharinus Wierda, oprichter van de Fryske: „We vinden het supermooi om te merken dat we vertrouwen krijgen, en dat steeds meer mensen een echt duurzame keuze willen maken. Die keuze hebben ze met de Fryske.”
Streefbedrag
De kaasmaker is verrast door de snelheid waarmee het streefbedrag werd behaald. Geïnteresseerden hadden, voordat de actie live ging op het groene sharefundplatform Broccoli, twee weken de tijd om certificaten te reserveren. Daarmee was de helft van het bedrag al binnen. Het bedrag werd bij elkaar gebracht door 212 nieuwe ‘mede-de Fryskes’ met een gemiddelde inleg van 3500 euro.
Werkwoord
De sharefunding sterkt Wierda in zijn overtuiging dat het bedrijf op de goede weg is. „Naast opschaling is en blijft duurzaamheid voor ons een werkwoord. We blijven doorgaan met het zetten van verdere stappen, samen met onze boeren. We hopen dat mensen kunnen blijven genieten van kaas, maar dan wel zo verantwoord mogelijk.”
Geïnteresseerden voor een tweede sharefundronde, die waarschijnlijk na de zomer plaatsvindt, kunnen zich nu alvast opgeven via www.defryske.frl.
Tekst: Loes van Schriek
Bron: De Fryske