'Dat is ondernemerschap'
In de ruime stal worden bijna 180 koeien gemolken door vier Lely Astronaut A3 melkrobots. Naast koeienboer is Bert een échte ondernemer. Bert: “Wij willen de burgers kennis laten maken met de moderne melkveehouderij door ons bedrijf open te stellen en een eerlijk verhaal te vertellen.”
Bert Zandman is inmiddels de 7e generatie in het familiebedrijf. Het ondernemerschap zit hen in het bloed, 70 jaar geleden startte de familie Zandman al een camping op als neventak naast het melkveebedrijf. Inmiddels zijn de nevenactiviteiten flink uitgebreid en bewijst ook Bert dat hij naast een koeienboer ook een échte ondernemer is.
Ze zorgen voor de koeien én de gasten
In 2013 liet Zandman een nieuwe 3+3-ligboxenstal bouwen voor 250 melkkoeien waar een jaar later de vierde melkrobot werd geïnstalleerd. “Met 4 melkrobots hebben we genoeg ruimte op de robots wat ook voor weidegang makkelijk is,” vertelt Zandman. De bouw van de nieuwe stal was een tienjarig traject, omdat het dorp Beerze een beschermd dorpsaanzicht kent. Bert: “We moesten voldoen aan de voorwaarden van de provincie. Dit hebben wij gedaan door houten spanten in de stal te plaatsen en een open zijde te creëren zodat wandelaars de stal in kunnen kijken.” Het doel van Bert en Jolanda is om boer en burgers samen te krijgen, en dit is gelukt!
De stal is sterk gericht op de burger. Naast de SVR-camping zijn de activiteiten op het bedrijf inmiddels fors uitgebreid. Met een boerderijwinkel, een gezellige ontvangstruimte en een loopbrug boven de koeien verwelkomen Bert en Jolanda dagelijks gasten. In 2016 ontvingen ze maar liefst 15.000 bezoekers. “We laten onze gasten graag meegenieten van de boerderij,” vertelt de ondernemer. “De boerderijwinkel is tijdens het nieuwbouwproject voorbij gekomen. Dit hadden we in eerste instantie niet uitgedacht, maar het zorgt zeker voor een win-win situatie. Door de mensen in de winkel hebben we de ontvangstruimte vol en viceversa,” geeft Bert aan.
Iedereen helpt mee
Samen met 2 zoons Aad & Antonie en drie dochters Nina, Noelle en Lindy runnen Bert en Jolanda het bedrijf. “We hebben veel hulp van de kinderen," geeft Bert aan. “De jongens werken mee op het bedrijf en onze dochters helpen ons vaak in het weekend en in de vrije tijd.” Aad zit samen met zijn ouders in maatschap en houdt zich met name bezig met de koeien.
De familie werkt samen met Vechtdal Marketing om de zichtbaarheid van het bedrijf te vergroten. “Wij zijn bewust bezig met het promoten van ons bedrijf,” aldus Zandman. Dit is merkbaar want de ontvangstruimte is gemiddeld maar liefst drie keer in de week verhuurd door bedrijven, scholen en burgers. “We kunnen er 100 man kwijt, en alles is mogelijk. Van lunch tot buffet, van vergadering tot familiefeest,” vertelt Bert enthousiast.
Blijven vernieuwen
Het bedrijf van de familie Zandman is modern, van alle gemakken voorzien en voor iedereen toegankelijk. “We hebben bewust gekozen om een balustrade aan te leggen die voorzien is van informatie gericht op de burger.” Inmiddels heeft de familie al weer een tal van nieuwe ideeën die ze willen realiseren. “Je moet blijven vernieuwen,” geeft Bert aan. “We hebben nu alweer nieuwe inspiratie om door te ontwikkelen,” vertelt de enthousiaste ondernemer. “Je moet het wel kunnen,” voegt hij hieraan toe. “Als je ervoor kiest om bezoekers te ontvangen moet het bedrijf altijd spik en span zijn.“
Blije koeien, tevreden boer
Bert bewijst dat hij een ondernemer is, maar het blijft een melkveebedrijf waar geboerd wordt. Bert: “Natuurlijk ben ik ook een koeienboer. Wanneer de koeien goed in hun vel zitten en goed produceren dan zijn wij tevreden”. Het bedrijf moet goed draaien volgens Zandman, “maar ik ben wel kritisch,” vult hij aan. “Wij sturen niet op maximaal produceren, maar wel het maximale uit het bedrijf halen en plezier hebben in het werk.” Dit is voor de veehouder ook een reden geweest om te kiezen voor de Lely masterovereenkomst. “Wij willen zo makkelijk mogelijk, storingsvrij draaien met minimale kosten, want problemen bepalen je dagindeling,” stelt de veehouder. “Lely bevalt ons prima. Ze hebben goed opgeleide monteurs en veel kennis in huis.”
In de stal rijdt ook een Juno voerschuif rond. “Deze draaide ook al in de oude stal en willen we niet meer missen,” stelt Bert. “Dit levert direct geld op! Rust reinheid en regelmaat is van groot belang voor de koeien en dat geldt ook zeker voor de voeropname”.
“Enthousiaste bezoekers daar worden we blij van”
“Wij worden blij wanneer bezoekers enthousiast zijn en met nieuwe kennis weer naar huis gaan,” vertelt de gedreven ondernemer. “We willen begrip tussen boer en burgers creëren door rondleidingen te geven op een humoristische en leuke manier. Het is van belang om open te communiceren en een kloppend verhaal over te dragen aan de gasten.”
Bedrijfsgegevens
De ondernemers Bert en Jolanda Zandman runnen samen met kinderen Aad (21), Antonie (20), Nina (18), Noelle (15) en Lindy (12) in Beerze, aan de rand van de Vecht, een modern, duurzaam melkveebedrijf. In de ruime stal worden 174 koeien gemolken door vier melkrobots. Het rollend jaargemiddelde is 10.400 kg per koe per jaar met 4,35% vet en 3,65% eiwit. De voerefficiëntie is 1,45. Ze beschikken over 130 hectare grond, inclusief 25 hectare natuurgrond.