Hoe realiseert u een lage kostprijs?
De koe ruilt voer voor melk
In ons spraakgebruik hebben we het over koeien die melk geven, maar ruilen van voer voor melk dekt de lading beter. Bedrijven met een lage kostprijs zorgen voor een aanbod in de vorm van een kwalitatief hoogwaardig rantsoen. De melkgift van de koeien is daarbij geen doel maar een resultante. Onze ervaring is dat deze strategie het financiële resultaat gunstig beïnvloedt.
Onderweg verdwijnt er heel wat
Als melkveehouder verbouwt u ruwvoer of koopt u het eventueel. Dat ruwvoer legt een weg af van het land via de voeropslag en de voergoot naar de pens van de koe. Onderweg verdwijnt er heel wat! Op het moment dat u maait begint dat proces en dat gaat het hele traject zo door. Bedrijven met een lage kostprijs slagen erin veel voer te laten groeien en ook om het met zo min mogelijk verlies in de koe te krijgen. Weinig verlies is altijd nog 15%, veel verlies kan zomaar 40% zijn.
Houd het simpel
Ondernemers met een lage kostprijs geven als verklaring voor hun resultaat onder andere dat ze ‘niets bijzonders doen’. Enkele voorbeelden zijn:
- Vers gras versus ingekuild gras.
- Voordroogkuil heeft een kostprijs die tot honderd procent hoger is dan weidegras.
- Voldoende jongvee in plaats van royaal.
- Geen corrigerende, vervangende, aanvullende of probleemoplossende middeltjes in de voeding of bemesting.
De kostenknijper scoort veelal het best
Kostenbewustzijn zit in de genen van mensen. De spreekwoorden over een ‘gat in de hand’ of de ‘kostenknijper’ zijn ontstaan omdat die typeringen op geld deden en nog steeds doen. Kostenbewustzijn is niet makkelijk aan te leren, maar zij die het hebben doen er hun voordeel mee.
Ondernemen is bedoeld om winst te maken
Winst maken is toch wel een wens van veel ondernemers. Op de korte termijn is in de veehouderij in omvang en in opbrengsten minder progressie te boeken dan in de beheersing van de uitgaven. Ook deze instelling - een product leveren met zo min mogelijk uitgaven - zou een speerpunt moeten zijn van de ondernemer. Geef bij een te lage melkprijs als het even kan alleen geld uit aan zaken die direct met de melk in de tank te maken hebben.
Kosten in beeld
Om een beeld te geven van de opbouw van kosten is onderstaande tabel opgesteld. Als we van onze klanten een sortering maken in vier groepen op basis van de totale kosten in 2014, dan ontstaat dit beeld.
De groep met de laagste kosten scoort 30 cent gemiddeld. Die met de hoogste kosten zit 50% hoger. Op saldoniveau (toegerekende kosten) zijn de verschillen beperkt tot twee cent. Bij de niet toegerekende uitgaven stijgt dat naar drie cent. Het grootste verschil zit in de progressie van de HAR-lasten. Dat is de mate waarin het bedrijf is gefinancierd met vreemd vermogen. De totale kosten moeten worden gedekt (en meer dan dat, u wilt ook winst om van te leven!) door melkgeld, omzet en aanwas en bedrijfstoeslag en overige opbrengsten. Zo te zien wordt het realiseren van een lage kostprijs nog een hele klus.
U merkt, daar heeft u de adviseurs van Alfa bij nodig. We helpen u graag verder! Met 28 vestigingen zijn wij overal dichtbij.
Alfa is kennispartner van Melkvee.nl, het online platform voor melkveehouders. Wekelijks presenteren wij u het laatste nieuws op onze partnersite.
Tekst: Karel Remmelink