Uw KMO verlagen? Inzicht is het halve werk!
De gemiddelde kritieke melkprijs is vanaf 2009 elk jaar gestegen, al lijkt zich over 2015 een daling af te tekenen. Als gevolg van de hoge KMO zijn bedrijven financieel kwetsbaarder geworden. Enkele bedrijven hebben al te maken met liquiditeitsproblemen. Alfa wil meer inzicht krijgen in de redenen waarom bepaalde bedrijven een negatieve liquiditeitsmarge hebben (gehad). Daarom heeft Reinder Hamming, student Agrarische Bedrijfskunde aan Van Hall Larenstein, voor Alfa een onderzoek uitgevoerd.
Opvallend is dat de ‘aandachtsbedrijven’ weinig zijn gegroeid in de periode 2008 tot en met 2014. Daarnaast is er over de hele linie sprake van lagere opbrengsten en hogere kosten, zowel per koe als per 100 kg melk. De technische resultaten van deze groep bedrijven zijn slechter dan het gemiddelde van de vergelijkingsgroep.
Financieringskosten en niet toegerekende kosten
Van grote invloed op de kritieke melkopbrengstprijs zijn de financieringskosten en de niet toegerekende kosten. Bedrijven met een kritieke melkprijs boven de € 40 per 100 kg melk in het boekjaar 2014 hebben € 5,30 hogere financieringslasten en € 4 hogere niet toegerekende kosten dan bedrijven met een kritieke melkprijs onder de € 32 per 100 kg melk.
Het is meestal niet mogelijk snel te schakelen met rente en aflossing. Wel is het essentieel om bij elke ondernemerskeuze het effect op de financieringslasten en reserveringscapaciteit realistisch in te schatten.
Heldere strategie cruciaal in KMO-management
Om een verslechterde liquiditeitspositie te voorkomen, is een duidelijke lange-termijnstrategie van belang. Daarbij moet u álle ondernemersbeslissingen consequent afwegen in het licht van deze strategie.
Mogelijkheden op korte termijn zijn het uitstellen van vervangingsinvesteringen, het verlagen van privé-verbruiken en het beknibbelen op niet toegerekende kosten. Daarnaast is het belangrijk dat veehouders goede resultaten behalen op het gebied van veemanagement. Een lage afkalfleeftijd van vaarzen, een laag vervangingspercentage en een hoge rantsoenefficiëntie dragen bij aan een lagere kritieke melkprijs.
BAS geeft inzicht
Een liquiditeitsbegroting kan helpen om inkomsten en uitgaven inzichtelijk te maken en te budgetteren. De ervaring leert dat de meeste liquiditeitsbegrotingen niet worden overschreden. Het blijkt dat bewustwording het halve werk is. Uw eigen liquiditeitsplanning kunt u integraal opnemen in uw BAS-rapportage. Dat geeft u direct inzicht in uw budgetten, waardoor u direct kunt bijsturen.
Informeer bij uw klantbeheerder of bedrijfskundige naar de mogelijkheden.
Alfa is kennispartner van Melkvee.nl, het online platform voor melkveehouders. Wekelijks presenteren wij u het laatste nieuws op onze partnersite.
Tekst: Jelmer Sietzema