Een goed gesprek over de kritieke melkprijs
Daarbij zijn uw afnemers niet erg scheutig met positieve verwachtingen voor de prijzen van uw producten. Toch moet vlak na nieuwjaar alweer op hoofdlijnen bekend zijn hoe uw plan voor 2016 eruitziet. Kortom, het is nu de tijd om plannen te maken. Misschien wel een plan zonder groei.
Er is meer dan groei
Voor veel ondernemers is groei een must. In principe zijn we het daarmee eens, want ondernemen is een werkwoord dat groei impliceert. Toch zijn we van mening dat voor veel ondernemers een jaartje niet groeien positief kan werken. Uw bedrijfstak is te vergelijken met een wielerwedstrijd. Daarbij is meestal sprake van een kopgroep en een peloton. Je zit in een van beide groepen en het kost moeite om die positie te behouden. Veel wielrenners nemen na een forse inspanning de tijd om even te freewheelen, op adem te komen, te kijken hoe hij ervoor staat en na te denken wat vervolgens een goede strategie is.
Bezinning levert geld op
Bovenstaande overwegingen komen vooral tot hun recht in een goed gesprek, waarin ook goede vragen worden gesteld. Vragen over uw visie, uw doel en dat van uw eventuele medevennoten. Vragen ook, hoe een ander tegen uw bedrijf aankijkt en het beoordeelt. Zo’n spiegel levert meestal verrassende uitkomsten op.
De kritieke opbrengstprijs
Alfa is graag dichtbij om die goede vragen te stellen en vervolgens oplossingsrichtingen te benoemen. We vragen daarbij aandacht voor uw kritieke opbrengstprijs. Hebt u een BAS-rapportage, dan wordt die daar berekend. Ligt die prijs boven de opbrengstprijs die we voor de lange termijn verwachten (bij melk ongeveer 34 cent per kg)? Dan kunnen we met zekerheid zeggen dat ingrijpen nodig is. In andere bedrijfstakken noemen ze dat herstructureren, afslanken of snijden. Niet leuk, maar soms nodig om te overleven. Als uw kritieke opbrengstprijs op het niveau ligt van de opbrengstprijs, betekent dat dat uw bedrijf amper sterker wordt en dat investeringen moeizaam kunnen worden ingepast. Hopelijk hoort u bij de groep waar nog ruimte zit tussen de verwachte opbrengstprijs en de noodzakelijke opbrengstprijs.
U hebt er over nagedacht
De komende maanden neemt uw strategie vastere vormen aan. Een goed doordacht plan schept rust en vertrouwen voor de toekomst. Het is de beste garantie voor een goed resultaat. Dat resultaat checkt u in 2016 middels BAS-score, de kwartaalrapportage van Alfa. Daarin is uw begroting de basis van de beoordeling of uw opzet slaagt. En dat goede gesprek? Dat vraagt u binnenkort aan bij uw Alfa-adviseur!
Alfa is kennispartner van Melkvee.nl, het online platform voor melkveehouders. Wekelijks presenteren wij u het laatste nieuws op onze partnersite. Ook heeft Alfa, samen met Melkvee.nl, de Marge-Monitor Melkveehouderij ontwikkeld. Deze geeft in een oogopslag weer hoe de Nederlandse melkveesector er voor staat. Wilt u een gratis indicatie van de financiële positie van uw bedrijf? Ga naar www.melkvee.nl/margemonitor/mijn-situatie.
Tekst: Karel Remmelink