Struikel niet over fiscale spelregels privégebruik auto van de zaak
In een vorig artikel heb ik diverse privégebruiken toegelicht. Nu wil ik dit apart doen voor een specifiek geval: de bedrijfsauto. Hierna wordt voor zowel de inkomstenbelasting als de omzetbelasting aangegeven hoe de accountant in de jaarrekening omgaat met het privégebruik van de auto.
Inkomstenbelasting
Als basisregel geldt dat het privégebruik voor de bedrijfsauto van de ondernemer moet worden berekend, de zogeheten bijtelling. Het is daarbij de vraag of u de auto ook daadwerkelijk voor privé gebruikt. Is dat niet het geval, dan zijn er drie situaties waarmee u onder de bijtelling uit kunt komen:
- u heeft een bestelauto die naar aard en inrichting (nagenoeg) uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen. Hierbij gaat het om het uiterlijk, de afmetingen, de inrichting en de
aanwezigheid en staat van een passagiersstoel;
- u tekent een ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’. Deze verklaring kunt u
downloaden via www.belastingdienst.nl;
- u ‘doet blijken’ dat u per jaar minder dan 500 km privé rijdt met de auto. Dit ‘doen blijken’
kan bijvoorbeeld door een sluitende kilometeradministratie bij te houden van al uw ritten,
zowel privé als zakelijk.
In alle andere gevallen speelt de bijtelling een rol. Deze bijtelling houdt in dat er een percentage van de cataloguswaarde (= nieuwwaarde van de auto) bij het resultaat van de onderneming opgeteld wordt. Hierover betaalt u dus inkomstenbelasting. Dit percentage hangt af van de emissie van de auto en bedraagt in 2013 0, 14, 20 of 25 procent (let op: deze percentages wijzigen in 2014). Alle kosten van de auto worden zakelijk verwerkt. De bijtelling is nooit hoger dan de werkelijk gemaakte kosten.
Omzetbelasting
Bij de berekening van privégebruik wordt rekening gehouden met de omzetbelasting als u daar met uw bedrijf voor heeft geopteerd. U draagt omzetbelasting af over de producten die u in privé gebruikt heeft. Dit geldt ook voor de bedrijfsauto. Daarbij vindt er een btw-correctie plaats. Hiervoor bestaan drie mogelijkheden:
- geen btw-correctie in de drie hierboven genoemde situaties;
- btw-correctie van 2,7% van de cataloguswaarde van de auto (of indien lager: het werkelijke
privégebruik op basis van de globale kilometeradministratie);
- btw-correctie van 1,5% van de cataloguswaarde van de auto (of indien lager: het werkelijk
privégebruik op basis van de globale kilometeradministratie) bij een auto waarop bij aanschaf
geen btw-aftrek genoten is (zoals bij margeauto).
Wij vinden het te verdedigen als u het correctie-percentage van 1,5% ook toepast bij een auto die u meer dan 5 jaar in gebruik hebt. Als de btw-correctie 1,5% bedraagt, mag deze niet hoger zijn dan de in aftrek gebrachte voorbelasting op de autokosten.
Auto in bedrijf of in privé
In dit artikel is uitgegaan van een bestaande situatie, waarbij de auto in bedrijf staat. De auto kan natuurlijk ook in privé staan. Dan kunt u de zakelijk gereden kilometers doorbelasten aan uw bedrijf tegen € 0,19.
Zoals u ziet, zijn de regelingen te complex om deze met alle ins en outs in een artikel als dit te kunnen behandelen. Vraag daarom aan uw accountant om u te adviseren over de fiscale en financiële consequenties bij de aanschaf van een auto. Op dat moment kunt u namelijk nog kiezen welke auto u koopt én beslissen of u de voorkeur geeft aan bedrijfsvermogen of privévermogen om deze te financieren. Maak optimaal gebruik van de fiscale en financiële mogelijkheden en voorkom daardoor onaangename verrassingen!
Voor meer informatie kunt u gerust contact met ons opnemen. Peter Veldhuizen, Teamleider Agro, 088 2531210, pveldhuizen@alfa.nl. Alfa heeft 30 vestigingen in Nederland www.alfa.nl
Om een afspraak te maken klik hier.
Tekst: Peter Veldhuizen