Op tijd aan de slag met verplichte wijzigingen in uw administratie
Nieuwe BTW-factuurvereisten
Als u zelf BTW-facturen uitschrijft (bijvoorbeeld bij nevenactiviteiten zoals loonwerk of bij de verkoop van activa), dient u zich aan de nieuwe BTW-factuurvereisten te houden. Deze vereisten moeten elektronisch factureren stimuleren en ze moeten het factureren eenvoudiger maken. Vanaf 2013 is het mogelijk om een vereenvoudigde factuur uit te reiken voor factuurbedragen tot maximaal € 100 (inclusief BTW). Let wel, deze vereenvoudigde mogelijkheid geldt niet als uw afnemer in het buitenland woont. De minimale eisen aan de vereenvoudigde factuur zijn:
de NAW-gegevens van de leverancier;de factuurdatum;de aard van de geleverde goederen/diensten;het te betalen BTW-bedrag.
De eisen voor elektronisch factureren worden versoepeld. U bepaalt daarom vanaf 2013 zelf hoe u de authenticiteit, integriteit en leesbaarheid van de factuur waarborgt.
Belastingaangifte via SBR
SBR staat voor Standard Business Reporting. SBR zorgt ervoor dat u minder werk heeft aan het aanleveren van uw financiële gegevens aan overheden en banken. Als u uw bedrijfsadministratie gestandaardiseerd inricht, kunnen gegevens efficiënt worden hergebruikt. Vooral in de gevallen dat u zelf uw (belasting)aangiften indient via uw eigen softwarepakket dient u zich goed voor te bereiden op SBR. Meer informatie treft u aan op de site van SBR Nederland. Let ook op indien uw intermediair uw aangiften verzorgt. Is hij/zij goed voorbereid?
Langer bankrekeningnummer IBAN
Iedereen in Nederland krijgt een langer bankrekeningnummer, ofwel een IBAN (International Bank Account Number). Vanaf 1 februari 2014 zal het alleen nog maar mogelijk zijn om betalingen te verrichten naar dit langere rekeningnummer. Daarnaast wijzigen de standaarden voor overschrijvingen en incasso’s naar de nieuwe SEPA- standaarden. Er is een toolkit voor bedrijven beschikbaar gesteld op de speciale IBAN-site van De Nederlandsche Bank. Doe daar uw voordeel mee. U wilt tenslotte niet slecht voorbereid zijn, waardoor u langer op uw openstaande bedragen moeten wachten.
Advies
Begin op tijd met het kennis nemen van én het inventariseren van de wijzigingen die u in uw administratie de komende tijd zult moeten doorvoeren. Kijk hierbij ook verder dan alleen de opgelegde (wettelijke) verplichtingen. Staan er bijvoorbeeld nog andere wijzigingen op uw bedrijfsagenda, zoals een andere huisstijl of een adreswijziging? Nadat u alle wijzigingen heeft geïnventariseerd, moet u nagaan waar de aanpassingen moeten worden doorgevoerd. Dat zal in uw klantrelatiebeheersysteem zijn, maar denk ook aan uw briefpapier, uw website en de social media waar uw bedrijf actief op is. Kortom, verzamel alle aanpassingen, breng ze goed en volledig in kaart en voer ze zo mogelijk in één keer door. Dat is wel zo efficiënt. Dan kunt u daarna weer snel verder met ondernemen.
Rohalt Janssens | Bureau Vaktechniek Accountancy
Alfa Accountants en Adviseurs Alfa heeft 31 vestigingen in Nederland.
www.alfa.nl