Lastige Chinese markt drukt resultaten Ausnutria
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/06/99/961/foto_rmo_ausnutria.-detail.jpg)
![Productie van Kabrita-babyvoeding op basis van geitenmelkpoeder.](https://www.melkvee.nl/site/assets/files/0/06/99/963/foto_productie_kabrita.470x0.jpg)
De particuliere onderneming Ausnutria verwerkt zowel koemelk als geitenmelk, voornamelijk uit Nederland maar ook uit omringende landen. De verhouding tussen koemelk en geitenmelk is ongeveer 50/50. Maar het exacte volume houdt de Zwolse zuivelverwerker uit concurrentie-overwegingen onder de pet.
De geitenmelk wordt geleverd door de Ommense inzamelaar Holland Goat Milk, een 100 procent dochter van Ausnutria. Hierbij zijn circa 100 melkgeitenbedrijven zijn aangesloten. De koemelk wordt betrokken van Farmel in Emmeloord. Daarin heeft Ausnutria een belang van 50 procent.
Yili
De onderneming, voluit Ausnutria Dairy Corporation Ltd., is voor 60 procent in handen van het grote Chinese zuivelconcern Yili. China geldt dan ook als de voornaamste markt voor Ausnutria, dat vandaag haar jaarcijfers presenteerde. Die laten een winstdaling zien van 71,7 procent naar 29,3 miljoen euro.
De cijfers werden beïnvloed door eenmalige afboekingen op deelnemingen in Australië en Nieuw-Zeeland en correcties door stelselwijzingen die ook voor 2021 golden. Daarnaast hadden valutaontwikkelingen een negatieve invloed, aldus Ausnutria.
Uitdagingen
In ‘thuismarkt’ China ervaren bedrijven in de babyvoedingssector behoorlijke concurrentie als gevolg van het dalende geboortecijfer. Daarnaast trekt de covid-pandemie een behoorlijke wissel op de afzet. Dat ervaart ook Ausnutria.
De omzetdaling komt met name voort uit de daling in verkoop van haar eigen merken baby- en kindervoeding op basis van koemelk. De groep heeft in 2021 al de verkoopstrategie van haar koemelk-merk Hyprocoa 1897 aangepast. De distributiekanalen zijn gestroomlijnd en er is een strengere controle op de voorraadniveau’s ingevoerd. Die aanpassingen hebben ook in 2022 de verkoop nog beïnvloed. Daarnaast heeft de stijgende kostprijs als gevolg van de inflatie een negatief effect op de resultaten van Ausnutria.
Groei in geitenmelk
Ondanks de tegenvallende prestaties van de gehele kindervoedingssector, boekt Ausnutria met de verkoop van haar eigen merk baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk – Kabrita – een groei van 7,1 procent. Dit dankt de onderneming onder meer aan de groeiende merkbekendheid, en een onderzoek dat samen met wetenschappelijke partners wordt gedaan naar de eigenschappen van geitenmelk.
Volgens branchestatistieken is het marktaandeel van Kabrita in de markt voor baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk vorig jaar ruim 5 procent gestegen. Ausnutria versterkt daarmee haar positie als marktleider in deze sector.
Nieuwe droogtoren in Heerenveen
Ausnutria’s sterke positie in geitenmelk en de kansen die deze productgroep biedt, blijft een belangrijke basis voor investeringen van Ausnutria in Nederland. Zo is de onderneming in Heerenveen bezig met de bouw van een nieuwe droogtoren voor halffabrikaten voor kindervoeding op basis van geitenmelk. Deze bouw wordt naar verwachting begin volgend jaar afgerond. Deze fabriek zal volledig gasloos, elektrisch en zonder enige stikstofbelasting opereren, aldus de onderneming.
Samenwerking met Amalthea
Ook maakte Ausnutria in oktober bekend haar samenwerking met geitenkaasproducent Amalthea verder te gaan intensiveren, door middel van een 50 procent belang in de Amalthea kaasfabriek. Samen willen de bedrijven ‘de mooie eigenschappen van geitenmelk toegankelijk te maken voor een bredere groep consumenten’.
Daarnaast heeft Ausnutria eind vorig jaar haar eigen dependance op de Wageningen Campus geopend, met het oog op het vergroten van haar netwerk en de kwaliteit van haar expertise. Directeur Bart van der Meer: „Wij hebben in de geitenzuivelsector een sterke en leidende positie opgebouwd, zowel aan de kant van de grondstoffen als in de productportfolio. Deze positie zullen wij de komende jaren op bredere schaal in de wereld gaan uitbouwen.”
Samenwerking Yili
In januari 2022 is de aandelentransactie met Yili afgerond. Yili is daarmee met 60 procent de grootste aandeelhouder van Ausnutria geworden. Yili behoort tot de top van de wereldwijde zuivelindustrie en is al vele jaren het grootste zuivelbedrijf in China.
De vooruitzichten in China blijven gematigd door de economische positie en achterblijvende geboortecijfers, die naar verwachting in 2025 een herstel zullen laten zien. De ontwikkelingen buiten China laten een positieve trend zien, aldus Ausnutria.
„Buiten China zien wij in Amerika, Midden-Oosten en Zuidoost-Azië een aanzienlijke groei”, zegt Van der Meer. Mede door investeringen in automatisering en productieprocessen, efficiency en kostenbesparingsmaatregelen zullen de resultaten in 2023 substantieel toenemen. De divisie Nutrition Products in China zal na jaren van ontwikkeling in 2023 een bijdrage leveren aan het resultaat, voorspelt Van der Meer.
![Foto van Gineke Mons](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/77/694/gien_nov_2022.150x150.jpeg)
Tekst: Gineke Mons
Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.
Beeld: Ausnutria
Bron: Ausnutria