Nabetaling van 35 cent per 100 kilo melk
Milcobel boekt over 2022 melkprijs van 55,7 cent
Milcobel heeft ruim tweeduizend overwegend Vlaamse leden en verwerkt op jaarbasis circa 1,6 miljard liter melk. Over 2022 wist de coöperatie voor de leden-melkveehouders een historisch hoge en bovengemiddelde melkprijs neer te zetten van 55,70 euro per 100 kilo melk; een stijging van bijna 51 procent ten opzichte van 2021. Dit is inclusief premies voor kwaliteit, kwantiteit en duurzaamheid, aldus Milcobel.
De maximale duurzaamheidspremie werd verhoogd van 50 cent naar 1 euro per 100 liter melk, om het inzetten op duurzame initiatieven te stimuleren. Dankzij het goede resultaat garandeert Milcobel haar leden een coöperatieve nabetaling van 35 cent per 100 liter geleverde melk. Niettemin is dit wel bijna een derde lager dan de 90 cent nabetaling van 2021. Aan de Algemene Vergadering wordt opnieuw een dividend van 4 procent ter goedkeuring voorgelegd.
Omzet 1,36 miljard
Milcobel realiseerde in 2022 een omzet van 1,36 miljard euro, een stijging van 19 procent ten opzichte van 2021. Dit is te danken aan de historisch hoge zuivelnoteringen op de internationale zuivelmarkten in de eerste drie kwartalen van het jaar, en aan de prijsverhogingen in de business units consumentenproducten en Ysco in de tweede helft van het jaar. Vooral de hoogwaardige ingrediëntentak van Milcobel wist mee te profiteren van deze hausse op de markt.
De geconsolideerde nettowinst bedroeg 4,4 miljoen euro, bovenop de historisch hoge melkprijs. Door de hoge inflatie en sterk gestegen grondstof- en energieprijzen kwamen de marges bij de divisies consumentenproducten en Ysco wel onder druk te staan. Hier konden de sterk gestegen kosten niet volledig worden doorgerekend aan de klanten. Beide afdelingen werken met langetermijncontracten met retailers, en konden minder flexibel inspelen op de veranderende realiteit, aldus Milcobel.
Investering in Langemark
De solvabiliteit steeg met 0,2 procentpunt naar 26,4 procent. Milcobel bleef investeren om het bedrijf verder toekomstbestendig te maken. Die trend zet zich ook door in 2023, met onder andere een investering van 20 miljoen euro voor een ultrafiltratie-installatie in de fabriek in Langemark. Op deze locatie werkt Milcobel samen met Arla Foods. Hier worden hoogwaardige ingrediënten gemaakt van mozzarella-wei.
Milcobel zat een aantal jaar geleden financieel in zwaar weer. In 2020/21 werd met de Feniks-strategie een bezuinigings- en verbeterstrategie in gang gezet, die sindsdien duidelijk haar vruchten is gaan afwerpen.