Prestatieprijs Arla over 2017 ruim kwart hoger
Dit is op basis van de standaard melkprijs. Correcties en toeslagen voor kwaliteit, duurzaamheid en dergelijke zijn hier nog niet in meegenomen. De nabetaling bedraagt daarmee 2,3 cent per kilo; in 2016 was dit 1,9 cent per kilo melk.
Arla Foods presenteerde vandaag in Nijkerk de jaarcijfers over 2017. De coöperatie maakt gewag van 'uitstekende prestaties van de wereldwijde merken, de internationale markten en Arla Foods Ingredients, die hebben geresulteerd in een jaar van sterke groei.'
Het merk Arla (omzetgroei in 2017 ruim 10 procent) liet in diverse markten een sterke groei zien, aldus de coöperatie. Die zegt dit onder meer te danken aan de introductie van Arla Biologisch in het Midden-Oosten, de introductie van roomkaas in de Verenigde Staten en de grote vraag in Europa naar Arla's skyr: een eiwitrijke en vetarme yoghurt naar IJslands recept.
Skyr populair
Skyr kwam drie jaar geleden in Nederland op de markt en de afzet blijft groeien, aldus Arla-woordvoerder Dennis Iseger. Het afgelopen jaar groeide het omzetvolume van Arla skyr in Nederland met 53 procent. Dit was daarmee een van de belangrijkste motors van de totale volumegedreven omzet van de Arla-merken (Arla, Melkunie, Castello, Lurpak, Apetina en Starbucks), die met ruim 9 procent toenam.
Biologisch
Ook Arla biologisch doet het goed, laat Iseger weten. Hoewel de biologische consumptie in Nederland in de breedte achterblijft ten opzichte van andere landen. "In Nederland groeide de totale consumptie van biologische zuivel het afgelopen jaar met 8 procent, terwijl de omzet van Arla biologisch toenam met 11 procent."
Nederland vijfde markt
Arla is in 80 landen aanwezig. Na Denemarken, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland is Nederland de grootste markt. De Nederlandse omzet groeide van 219 miljoen euro in 2016 naar 251 miljoen euro in 2017. Het gemiddelde marktaandeel van de dagverse zuivelmerken van Arla Foods in Nederland bedroeg over 2017 10,2 procent, tegenover 9,6 procent in 2016.
Gelijkblijvend resultaat verwacht
Voor het komende jaar blijft de Deense coöperatie zich richten op strategische groeimarkten zoals het Midden-Oosten en Noord-Afrika, China, Zuidoost-Azië, Sub-Sahara Afrika en de Verenigde Staten. Het concern verwacht voor 2018 een gelijkblijvend omzetniveau van tussen de 10 en 10,5 miljard euro, dankzij hogere melkvolumes en een verbeterd productassortiment.
Voor wat betreft het nettoresultaat voor 2018 blijft Arla mikken op tussen de 2,8 en 3,2 procent van de omzet. Daarbij zullen de resultaten over de eerste helft van het jaar waarschijnlijk iets minder goed zijn, wat in de tweede helft van het jaar weer wordt gecompenseerd. Dit 'seizoenseffect' doet zich elk jaar wel voor, aldus de woordvoerder. In de zomerperiode is er kennelijk meer vraag naar drinkyoghurts en andere 'zomerse' zuivelproducten.
Melkprijs tendeert dalend
Over de te verwachten melkprijs over 2018 doet de coöperatie geen uitspraken. Wel is de tendens de eerste twee maanden van het jaar dalend: in januari werd de melkprijs met circa 4 euro verlaagd, over februari zakte de uitbetaalde prijs opnieuw, tot iets boven de 30 euro.