'Communiceer zo snel mogelijk zonder vakjargon bij een crisis'
Dat zei Yves Panneels vrijdag 16 februari tijdens de Agridagen in het Belgische Weelde. De ervaren Panneels is expert in crisiscommunicatie. Hij zat bij diverse grote bedrijven waaronder meerdere luchtvaartmaatschappijen in het crisiscommunicatieteam.
„Op een handelsbeurs waren een paar jaar geleden zes mensen overleden na een besmetting met de legionella bacterie die verspreid werd via jacuzzi’s. We hebben – zodra we wisten wat er aan de hand was - binnen twee uur de pers bijeen geroepen om hen te informeren”, vertelt Panneels. „Twijfel tonen en verstoppertje spelen is het slechtste wat je kunt doen. Neem dus concrete en doortastende maatregelen”, adviseert Panneels.
Fipronilcrisis
Panneels vond dat de Belgische FAVV – de Belgische tegenhanger van de NVWA – tijdens de fipronilcrisis goed heeft gecommuniceerd. De FAVV maakte zo snel mogelijk de eicodes van de pluimveebedrijven bekend waarbij de fipronilwaarde mogelijk hoger was dan 0,72 mg/kg. Dit gebeurde als voorzorgsmaatregel na een probleem met de geleverde analyses door een laboratorium. Terwijl de NVWA alle eicodes bekend maakte van bedrijven waarbij de waarde boven de 0,005 mg/kg lag.
Volgens veel Nederlandse pluimveehouders zaaide de NVWA door deze manier van communiceren in Nederland en Duitsland onnodig paniek onder consumenten. Nederlandse pluimveehouders vinden de communicatiewijze van de Belgische FAVV beter.
‘Bereid je voor’
Panneels raadde de aanwezigen aan om je voor te bereiden op een crisis. „Schets scenario’s wat er kan gebeuren. Maak een plan wat je als sector gaat doen bij uitbreken van een crisis en houd je hier aan. Als je nu al weet dat een onderwerp zoals fijn stof bepaalde actiegroepen en buren kunnen beroeren, bereid je dan mentaal en inhoudelijk al voor op een reactie. Een goede voorbereiding is de beste verdediging.”
De expert in crisiscommunicatie zei dat niet iedereen geschikt is om deel uit te maken van het crisisteam. „Bij een crisis moet je rustig blijven. Niet iedereen is daar stressbestendig genoeg voor. Stel een crisisteam samen met goed getrainde, goed voorbereide en ervaren mensen. En denk in ‘vredestijd’ na over wie je kan helpen in ‘oorlogstijd’.”
‘Crisis niet het einde’
„Een crisis betekent niet het einde van je bedrijf of je sector. Probeer er lering uit te trekken en neem doortastende maatregelen, zodat je er sterker uitkomt. What doesn’t kill you makes you stronger”, zei Panneels.
Wanneer er een crisis in de pluimveesector plaatsvindt, zou het ministerie van Landbouw of belangenbehartigers de communicatie naar de pers moeten doen, vindt Panneels. „Bij een crisis zou de sector zelf een woordvoerder naar voren moeten schuiven om met de pers te praten”, adviseert Panneels. „Wanneer er in de landelijke media alleen woordvoerders van NGO’s aan het woord komen, kunnen die de perceptie over de crisis en/of sector naar hun hand zetten.”
„Beschouw tenslotte de pers niet als vijand. De media wil alleen geïnformeerd worden. Als je de pers op de juiste wijze informeert, kan deze als katalysator fungeren waardoor de crisis minder groot wordt en de gevolgen een stuk kleiner zijn.”