Melkveeorganisaties: blokkade buiten proportie
Dat stellen NMV, LTO Nederland, NAJK en Netwerk GRONDig. Zij roepen de minister op om veehouders zo goed en snel mogelijk te faciliteren om de blokkades ongedaan te maken. NMV-voorzitter Harm Wiegersma: "Als je toevallig een paar pinken hebt die met 27 maanden afkalven, en je hebt ook nog een paar tweelingen, gaat gelijk je bedrijf op slot. Dat vinden we niet terecht." Dat echte fraudeurs moeten worden aangepakt, staat voor Wiegersma buiten kijf.
De partijen vinden dat in vele gevallen administratief bewijs volstaat om over te gaan tot deblokkade en hebben dit ook aangegeven bij LNV. De oplossing om over te gaan tot deblokkade ligt bij het aanleveren van bewijs bij RVO. "Wij roepen onze leden veehouders dan ook op om zo snel mogelijk dit administratieve bewijs bij RVO aan te leveren."
Inventarisatie
De melkveehouderijorganisaties hebben de afgelopen dagen bij hun leden geïnventariseerd wat de grondslag is voor de blokkade van hun bedrijf. Momenteel zijn circa 2000 bedrijven geblokkeerd. Zij zijn in crosschecks met verschillende databases opgevallen en door de overheid als verdacht aangemerkt. Maar die inventarisatie doet nu twijfels rijzen over de werkelijke omvang van de fraude met het I&R-systeem, zoals dat door de overheid kenbaar is gemaakt, zo stellen de organisaties.
Uit de inventarisatie blijkt dat de meeste onregelmatigheden zijn terug te voeren op een van de volgende drie categorieën:
– Het ontbreken van een kalfdatum bij een vaars door een opgebroken dracht, vroeggeboorte of een doodgeboren kalf, waarbij het moederdier niet gekoppeld wordt;
– Pinken die ouder zijn dan 27 maanden, al dan niet in combinatie met tweelinggeboortes op het bedrijf;
– Technische systemen die niet juist gekoppeld zijn, waardoor gegevens niet goed doorkomen bij de overheid.
'Tekortkomingen in I&R oplossen'
NMV, LTO, NAJK en Netwerk GRONDig zeggen dat ze achter landbouwminister Schouten staan in haar kordate optreden tegen bedrijven die aantoonbaar frauderen. Maar bij veel van de gemelde gevallen gaat het vooral om administratieve of technische fouten. De organisaties wijzen erop dat tekortkomingen in I&R moeten worden opgelost, maar dat er geen sprake is van fraude.
NMV, LTO, NAJK en Netwerk GRONDig benadrukken verder voor de volle honderd procent achter de goedwillende leden te staan. "En we nemen afstand van het beeld dat wordt geschetst, alsof alle veehouders fout zijn."
RVO-telefoon roodgloeiend
Intussen staat de telefoon bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland roodgloeiend. Ondanks extra personeel op de belvloer – er zitten nu 15 medewerkers klaar die uitsluitend vragen beantwoorden van veehouders met geblokkeerde bedrijven – kan de wachttijd soms oplopen tot drie kwartier, aldus RVO.
De medewerkers nemen uitgebreid de tijd om de vragen te beantwoorden, en lopen indien nodig met de veehouder het hele dossier langs. Daarom kunnen de wachttijden flink oplopen, legt RVO-woordvoerder Michel van der Maas uit. "De meest gestelde vragen gaan over hoe je dode dieren moet afvoeren als je bedrijf geblokkeerd is, en hoe je de I&R-registratie kunt herstellen”, laat hij weten.
Lijst met meestgestelde vragen
Inmiddels staan de antwoorden op de meest gestelde vragen online op MijnRVO.nl, onder het kopje Runderen Melden. Zoals: 'hoe kan ik een schriftelijke herstelmelding met alle bewijsstukken indienen'. Tevens staat er een handleiding 'controle en herstellen van meldingen' op de site.