Fonterra teleurgesteld in verlieslijdende Chinese partner
Beingmate Baby- en Child Food – een Chinese kindervoedingsfabrikant, waarvan het Nieuw Zeelandse Fonterra aandeelhouder is, maakte afgelopen week bekend de verliesverwachting bij te stellen van 44 tot 63 miljoen euro naar 101 tot 127 miljoen euro. Fonterra laat weten extreem teleurgesteld te zijn over de aanhoudende, slechte prestaties van het Chinese partnerbedrijf.
Ondanks de tegenvallende prestaties, is Fonterra nog steeds overtuigd van het strategische belang van de samenwerking met Beingmate: „De Chinese zuivelmarkt groeit snel”, schrijft de Nieuw Zeelandse zuivelreus op haar eigen website. „Binnen vijf jaar zal er een enorme groei in de vraag naar babymelkproducten zijn, dus er is potentie genoeg.”
China is één van Fonterra’s grootste afzetkanalen. De teleurstellende prestaties van Beingmate, waarvan Fonterra 18,8 procent van de aandelen bezit, resulteren niet in een verlies van de coöperatie in China. Fonterra bereikte in China een omzet van twee miljard euro in 2017. Dat was alsnog goed voor een winstbijdrage van 118 miljoen euro.