Lely Grazeway R-poort registreert weidegang
Het systeem is officieel goedgekeurd door de Stichting Weidegang. De poort is te gebruiken op melkveebedrijven van Lelyklanten die werken met ISO herkenning.
Op melkveebedrijven met een conventionele melkstal gaan alle koeien doorgaans 's morgens na het melken naar buiten en het eind van de dag allemaal weer naar binnen. 'Melkputboeren' kunnen dus relatief simpel aantonen of ze aan de beweidingsnorm voldoen.
Op robotbedrijven die weidegang toepassen, gaan de koeien individueel naar buiten en naar binnen. Als ze naar buiten gaan (via de Astronaut-robot of via de gewone Grazeway-beweidingspoort) wordt dat wel geregistreerd, via de koeherkenning. Maar als een koe tussendoor weer de stal ingaan, gaat dat doorgaans via een regulier Texashekje en worden ze niet geregistreerd, legt Gerrit Meulenaar van Lely uit.
Binnenkomst registreren
"Daarvoor is de Grazeway R-beweidingspoort ontwikkeld", verklaart Meulenaar. "Die registreert ook het moment dat de koe weer naar binnen komt. Daarmee kunnen robotboeren ook aantonen dat ze aan die minimale 120 dagen 6 uur per dag komen." De ene koe zal misschien minder grazen en de andere meer; het gaat erom dat ze op koppelniveau aan de norm voldoen, geeft hij aan.
De Grazeway-R werkt met een ringantenne. Dit zorgt voor een vlotte doorstroming, aldus Meulenaar: de koeien worden al van een afstandje herkend, ze hoeven niet exact met de halsband of pootband langs een sensor te lopen.
Inzicht in beweiding
Lely benadrukt dat veehouders met die poort tevens meer inzicht krijgen in de beweiding. Aan de hand van hoe lang de koeien buiten blijven - of hoe snel ze weer binnen komen - kun je afleiden of ze het perceel smakelijk vinden, of niet, of dat het gras zo goed als op is. Mogelijk worden de gegevens over hoe lang de koeien buiten zijn ook nog gekoppeld aan de vreetregistratie via de slimme halsbanden, maar dat is nog toekomstmuziek, aldus Meulenaar.
De Grazeway-R komt vanaf begin volgend jaar beschikbaar en is vooral geschikt voor bestaande Lely-klanten, omdat de data worden uitgelezen in het Lely-managementsysteem T4C.