Consument meest gehecht aan kaas als dierlijk product

Welk product zou u het meeste missen? Dit was één van de vragen die ING in haar onderzoek stelde. Kaas staat met 22 procent bovenaan, gevolgd door kip (18 procent), rundvlees (14 procent) en melk (11 procent). 10 procent van de respondenten gaf aan geen enkel dierlijk product te zullen missen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna 25 procent van de Nederlandse consumenten verwacht over vijf jaar minder vlees te eten. Die uitkomst ligt in lijn met het Europese gemiddelde. Als Nederlandse consumenten hun voornemen uitvoeren, daalt de vleesconsumptie per hoofd naar verwachting met 3 procent.
Milieu-impact boven dierwelzijn
Voor Nederlandse vleesminderaars is de milieu-impact de belangrijkste drijfveer. Dit in tegenstelling tot buurlanden Duitsland en België, waar respectievelijk dierenwelzijn en gezondheid de belangrijkste redenen zijn. Gemiddeld genomen is voor Europeanen gezondheid de belangrijkste reden.
Alternatieve hamburger
De enquete bevatte ook een vraag of men een alternatieve hamburger zou overwegen. Daarvan zegt 71 procent er niet aan te willen.
Volgens ING moeten voedingsbedrijven moeten er rekening mee houdendat, door toedoen van overheidsbeleid en innovaties, de verhouding tussen consumptie van dierlijke en plantaardige eiwitten richting 2025 verschuift van 60-40 naar 50-50. Op het gebied van kennis van alternatieve eiwitbronnen zouden Nederlandse bedrijven voorop lopen.