Franse ‘fairtrade-melk’ nu ook in België
Op de website www.hetmerkvandeconsument.be kunnen Belgische consumenten bepalen aan welke voorwaarden het nieuwe melkmerk moet voldoen. Met iedere extra eis stijgt de prijs voor het pak melk in de schappen. Zo weet de invuller van de vragenlijst dat iedere extra eis aan melk geld kost.
Prijs tussen 0,64 en 1,16 euro
Bezoekers van de site bepalen zo of de melk uit België dient te komen, of de koeien al dan niet in de wei staan, of de koeien GMO-vrij voer moeten krijgen en in wat voor soort verpakking de melk verkocht wordt. Verder hebben ze de keuze of de dieren een rantsoen moeten krijgen dat zorgt voor extra omega-3 in de melk, of het voer voor de melkkoeien lokaal geproduceerd dient te zijn en zelfs of de boer een dusdanige marge mag ontvangen, dat hij wat vrije tijd overhoudt. De prijs van de liter halfvolle melk in de schappen kan straks naar aanleiding van deze enquête variëren van 0,64 euro tot 1,16 euro. Er wordt naar eigen zeggen weinig geld uitgegeven aan marketing voor het product.
Frans succes
In Frankrijk begon het initiatief ook met de verkoop van ‘fairtrade melk’. Inmiddels is het assortiment daar uitgebreid tot 19 verschillende producten met onder meer appelsap, pizza, boter en gehakt. Het merk verkocht er sinds de lancering al ruim 25 miljoen producten. In België ligt de melk naar verwachting in januari 2018 in de schappen van supermarktketen Carrefour.