Milieudefensie en boeren voeren samen actie

Gewone melk levert te veel milieuschade op, meent Milieudefensie. Het gaat ten koste van de biodiversiteit, onder andere door het mestoverschot en de import van veevoer uit Zuid-Amerika, waarvoor in het verleden tropisch oerwoud is gekapt. Ook veroorzaakt gewone melkproductie extra uitstoot van broeikasgassen en fijnstof. Daarom wil Milieudefensie alleen nog duurzame melk in het schap, vertelt actieleider Bart van Opzeeland.
Zes cent extra
Veehouder Cock Verweij uit Weesp is een van de veehouders die meedoet aan de actie. Hij is secretaris van Netwerk Grondig. ‘Ik wil best milieuvriendelijker werken. Met zes cent extra kom ik een heel eind. AH kan als grootste supermarkt besluiten om die zes cent te betalen. Dat zou boeren en het milieu enorm vooruit helpen.’ Zes cent extra is het bedrag dat de veehouder kwijt is als hij voldoet aan de voorwaarden die Milieudefensie stelt, heeft het Centrum voor Landbouw en Milieu berekend.
Geen handel met meerkosten
Van Opzeeland bepleit een geïndexeerd systeem waarbij niet kan worden onderhandeld over de meerprijs van duurzame melk. Hij vergelijkt het met de Fair Trade principes, waarbij kleine boeren in Derde Wereld landen gegarandeerde prijzen krijgen voor producten zoals koffie, thee en cacao. ‘Waarom gelden deze regels alleen voor de Derde Wereld? Deze werkwijze moet ook in Europa en bij ons in Nederland worden toegepast’, bepleit hij.
Albert Heijn groen?
Tijdens de actie ontving het hoofd duurzaamheid van AH het melkpak met duurzaamheidseisen. Van Opzeeland: ‘Het is de wereld op zijn kop dat klanten van AH nog altijd niet-duurzame melk uit het schap kunnen trekken. Als Albert Heijn zo groen is als het beweert dan lijkt mij dit de uitgelezen kans om de daad bij het woord te voegen en alleen nog duurzame melk te gaan verkopen.’ De actie bij AH is de eerste van een estafette langs de hoofdkantoren van de zes grootste supers.
Ruim 45.000 handtekeningen
Milieudefensie heeft naast de actie van vanochtend ruim 45.000 handtekeningen opgehaald voor duurzame melk in de supermarkten. Als supermarkten alleen nog duurzame melk verkopen, kunnen boeren milieuvriendelijker gaan werken. ‘Als onze melk duurzaam wordt geproduceerd dan neemt het Nederlandse mestprobleem af, lopen koeien in de wei en krijgen ze veevoer uit Europa’, aldus Van Opzeeland.
Albert Heijn: ‘Wereldmarkt bepaalt prijs’
In een reactie zegt Albert Heijn een duurzame zuivelketen belangrijk te vinden. ‘Wat betreft de melkprijs zijn de actievoerders echter bij ons aan het verkeerde adres. Die prijs komt namelijk tot stand op de wereldmarkt, de invloed van Albert Heijn is hierop nihil. We raden Milieudefensie daarom aan om samen te werken met De Duurzame Zuivelketen waar o.a. de 13 zuivelondernemingen, LTO, CBL maar ook Natuur & Milieu, de Dierenbescherming en het Wereld Natuur Fonds zijn vertegenwoordigd en alle relevante onderwerpen worden besproken.’

Tekst: Erik Colenbrander
Ervaren freelance vakjournalist (52), opgeleid als ingenieur melkveehouderij en van jongs af aan gefascineerd door de boerenwereld en in het bijzonder de melkveehouderij en het weer. Met veel plezier richt ik me de laatste jaren ook op de akkerbouw, in het kader van een 'leven lang leren'.
Beeld: Jordi Huisman, Milieudefensie