CBL: Milieudefensie speelt vals spel
De brancheorganisatie reageert hiermee op de belactie van Milieudefensie van afgelopen zaterdag. Vanuit het hele land werden consumenten opgeroepen om de klantendienst van supermarkten te bellen. Klanten moesten supermarkten vragen om alleen nog maar duurzame melk in de schappen te leggen, voor een eerlijke prijs. Boeren moeten minimaal 43 cent per liter krijgen, aldus Milieudefensie.
Zowel LTO Nederland als de Dutch Dairy Board reageerden positief op de actie.
Geen invloed
Volgens de supermarktorganisatie hebben de supermarkten echter geen invloed op de prijs. "De melkprijs die een boer ontvangt komt tot stand op de wereldwijde markt van vraag en aanbod." En dat geldt voor alle agrarische producten, zoals suikerbieten, varkensvlees en paprika’s, aldus het CBL.
"Bovendien zijn agrarische markten door de overheid gereguleerd, denk hierbij aan het Europese Gemeenschappelijke Landbouwbeleid. Ook dit heeft invloed op de prijs die de boer ontvangt."
Milieudefensie geeft blijk geen kennis te hebben van marktwerking in agrarische sectoren, stelt het CBL. "Kwalijker is dat Milieudefensie voorstelt, dat supermarkten gezamenlijk een minimumprijs of bodemprijs van melk gaan hanteren. Dit is een oproep om de wet te overtreden. Dat is onverantwoordelijk gedrag van een organisatie die werkt met subsidies en donaties van met name de Postcodeloterij”, aldus CBL-directeur Marc Jansen.
Gesprek
Het CBL laat verder weten de afgelopen maanden in gesprek te zijn geweest met Milieudefensie. Aangegeven is dat supermarkten al grote stappen hebben gezet in het verduurzamen van de zuivelketen, zoals weidegang voor melkkoeien en duurzaam veevoer. Issues als weidevogels, grondgebondenheid en mest- en emissienormen zijn complexer en daar speelt wetgeving een belangrijke rol. Middels het initiatief Duurzame Zuivelketen wordt in ketenverband opgetrokken.