Cono werkt met eerste elektrische RMO
De vrachtwagen wordt nu nog vooral ingezet voor het ophalen van melk bij veehouders in de regio rondom de Beemster. De elektrische RMO rijdt ’s nachts niet zodat die kan worden opgeladen. Dat gebeurt met ‘groene’ stroom dat voor een groot deel bij de eigen melkveehouders wordt opgewekt, laat Cono weten.
De nieuwe RMO is gebouwd door Volvo. De oplegger is voorzien van een hybride melkpomp. Het verpompen van de melk vanuit de melktank van de boerderij naar de tankwagen gebeurt daardoor volledig op elektriciteit van de accu. Dit moet voor minder geluidsoverlast zorgen.
Impact milieu verminderen
Wim Betten, algemeen directeur van Cono Kaasmakers is trots op de elektrische RMO. „Als coöperatie zijn wel altijd op zoek naar manieren om onze impact op het milieu te verminderen. Met deze RMO zetten we samen met onze partner Danmel een belangrijke stap in onze ambitie naar een klimaatpositieve kaasketen.”
Cono en Danmelk gaan het functioneren van de elektrische RMO over een jaar evalueren. Mocht de techniek goed bevallen, dan wordt mogelijke een tweede elektrische vragenwagen besteld.