Nabetaling 0,90 euro per 100 kilogram melk leden FrieslandCampina
Een solide resultaat in een dynamisch jaar. Zo noemt FrieslandCampina de financiële resultaten bij de presentatie van haar jaarcijfers over 2022. De nettowinst steeg met 69,8 procent naar 292 miljoen euro. En dat betekent ‘een historisch hoge prestatieprijs voor leden-melkveehouders en goede voortgang op duurzaamheidsagenda’, aldus de zuivelproducent.
Hoge melkprijs en inflatie
De netto-omzet steeg met 22,4 procent naar 14,1 miljard euro, ‘met name gedreven door prijsverhogingen als gevolg van hogere basiszuivelnoteringen en andere kostenstijgingen. De consumentenzuivel-tak slaagde er niet in de hoge kostenstijgingen volledig aan de klanten door te berekenen.’ De nettowinst steeg met 69,8 procent naar 292 miljoen euro. Meer voorraad en een groter bedrag aan uitstaande betalingen zorgden ervoor dat de operationele kasstroom met 293 miljoen euro op een laag niveau was. Dat had alles te maken met een hoge melkprijs en inflatie. FrieslandCampina was 260 miljoen euro kwijt aan met name voor herstructureringen, desinvesteringen en hogere kosten voor omwisseling van vreemde valuta in Nigeria.
Niet volledig doorberekend
De sterk gestegen prijzen van grondstoffen, verpakkingen en energie werden door de bedrijfsonderdelen grotendeels gecompenseerd door prijsverhogingen. Alle divisies lieten hierdoor flinke omzetgroei zien. Wel kwamen door de hoge inflatie de volumes en de marges in consumentenzuivel onder druk te staan doordat het niet lukte de enorme kostenstijgingen volledig aan klanten door te berekenen.
Investeringen in productie
Diverse productielocaties in Nederland, Duitsland en Thailand werden geheel of gedeeltelijk gesloten om het productienetwerk verder te optimaliseren. Er is echter ook volop geïnvesteerd in nieuwe, duurzame productievoorzieningen: in Aalter (België) zijn nieuwe verpakkingslijnen voor recyclebare PET-flessen gerealiseerd, in Maasdam (Nederland) is de dagverse zuivelproductie uitgebreid en in Veghel (Nederland) is in de productiecapaciteit voor lactoferrine geïnvesteerd. Daarnaast worden in Indonesië en Maleisië nieuwe productielocaties gebouwd die de komende jaren operationeel zullen worden. Het gemiddeld aantal medewerkers is in 2022 gedaald tot 21.715 (2021: 22.961), met name als gevolg van herstructureringen.
Verminderde koopkracht
In het vierde kwartaal van 2022 zijn de marktomstandigheden ongunstiger geworden en is een sterke daling van de basiszuivelnoteringen ingezet. Het negatieve effect hiervan op het resultaat in het vierde kwartaal zal zich naar verwachting doorzetten in 2023. De impact hiervan zal in de eerste helft van het jaar significant zijn. Naast het negatieve effect van deze basiszuivelnoteringen op de winstgevendheid, is de verwachting dat de marktomstandigheden moeilijker zullen worden doordat een verminderde koopkracht van consumenten in veel markten de volumes verder onder druk zal zetten.
Verduurzaming productie
Voor 2023 zijn duidelijke prioriteiten gesteld. Er zal meer aandacht uitgaan naar product- en merkinnovatie om te blijven voldoen aan de wensen en verwachtingen van consumenten en klanten. De plannen voorzien daarom in hogere investeringen in onderzoek en ontwikkeling (R&D), met name gericht op betere voeding en duurzamere productie en verpakkingen. Het vergroten van biodiversiteit zal ook onderdeel zijn van de duurzaamheidsprioriteiten voor 2023.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: FrieslandCampina