'Online verkoop van zuivelproducten kansrijk'
Dat biedt volgens hem kansen voor melkveehouders. „Zuivelproducten kunnen online worden gekocht via een website van een melkveehouder of websites zoals het nieuwe platform Shobr”, zegt Morren.
Relatie met eindconsument
Wanneer een melkveehouder via huisverkoop of een eigen website zuivelproducten wil verkopen is zelf een relatie opbouwen met eindconsument cruciaal volgens hem. De bankier adviseert om samen met andere versproducenten een online aanbod te bedenken. Om succesvol te worden is een goed verhaal, goede prijsstelling en een uitgekiende verslogistiek richting consument nodig. Voor dat laatste komen steeds meer dienstverleners die een online propositie ook voor kleinere partijen mogelijk maken.
Supermarkten verkopen momenteel ook steeds meer producten online. In 2016 verkochten Nederlandse supermarkten voor circa 650 miljoen euro online. Een groot deel daarvan gaat echter nog naar de klein zakelijke markt zoals kinderdagverblijven en kantoren. Veel supermarkten worstelen nog met het winstgevend krijgen van de operatie.
Vanwege de traditioneel hoge supermarktdichtheid in Nederland loopt de online verkoop van voedingsmiddelen in zijn totaliteit echter achter bij bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk waar de supermarktdichtheid veel lager is.
Herkomst nog belangrijker
De bankier noemt ook nog andere trends. „Nederlanders vinden de herkomst van versproducten steeds belangrijker. In januari 2016 gaf 18 procent van de Nederlanders aan de herkomst van vlees belangrijk te vinden. In januari 2017 bedroeg dit percentage al 22 procent. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van GFK en ABN AMRO.”
Hier moet de agrarische sector volgens hem gebruik van maken. Dit kan door de herkomst duidelijk op verpakkingen te vermelden of gebruik te maken van lokale/regionale branding, kwaliteit of de ‘gunfactor’ van de agrariër.
Versverkoop groeit harder
Ook groeit de omzet van ‘versverkoop’ in supermarkten harder dan ‘houdbaar’. Daarnaast bereiden steeds minder Nederlanders hun voedsel zelf in huis klaar, maar gaan ze meer buitenshuis eten of laten warme maaltijden thuisbezorgen. Daar kunnen voedingsmiddelenbedrijven volgens Morren op inspelen door bijvoorbeeld eenvoudig bereidbare producten aan te bieden voor in de professionele keuken
Verder vindt de Duitse consument kwaliteit steeds belangrijker. In 2008 vond 47 procent kwaliteit het belangrijkste en 53 procent de prijs. In 2015 vond 52 procent kwaliteit het belangrijkste en 48 procent prijs. Dat blijkt uit Duits onderzoek van GFK.