Veel klachten over RVO-administratie

Uit veel reacties blijkt een gevoel van machteloosheid. Veehouders meldden dat wanneer ze naar de RVO bellen ze vaak eerst lang moeten wachten, om vervolgens te horen te krijgen dat ze binnen twee weken een reactie krijgen. Sommigen zijn nog in afwachting, anderen meldden dat ze niets hoorden en opnieuw contact hebben gezocht. Vaak al meer dan eens. Ze komen dan niet verder, omdat de aantallen niet worden aangepast. Dat zou werk zijn voor een andere afdeling, waar de veehouders vervolgens geen contact mee kunnen krijgen.
Geïmporteerde dieren
Vaak gaat het ook fout wanneer veehouders dieren hebben geïmporteerd. Geïmporteerde dieren die op de referentiedatum al hadden gekalfd, staan als jongvee te boek, waardoor het aantal GVE’s op de referentiedatum lager is, dan het zou moeten zijn. Daardoor moeten veehouders ten onrechte vee afvoeren. Als ze dat niet doen, wordt er automatisch melkgeld ingehouden. „En dan moeten we zelf maar zien of en hoe we dat geld weer terugkrijgen.”
Kluitje in het riet
„We worden met een kluitje in het riet gestuurd. Je krijgt te horen dat je aan het gesprek geen rechten kunt ontlenen en een mailtje ter bevestiging kan twee tot drie weken op zich laten wachten”, aldus een veehouder die sindsdien van de RVO niets meer gehoord heeft. Bij sommige reacties ging het slechts om enkele dieren die niet juist geregistreerd stonden. „Maar je wilt geen dieren ruimen vanwege een administratieve fout.”
Deurwaarder
Constructieveranderingen, als het vormen van een VOF of maatschap of een bedrijfsovername, blijken voor de RVO ook erg lastig. Maar het grote gros heeft geen idee waarom hun gegevens onjuist geregistreerd staan. „De eerste boetes kunnen we binnenkort verwachten. Maar naar wie moeten we de deurwaarder sturen? FrieslandCampina, ZuivelNL of de RVO?”, reageert een getroffen melkveehouder.
Melkvee.nl verzamelt alle reacties en wil dit tot op de bodem uitzoeken. De redactie beraadt zich nog over hoe dat precies vorm te geven.
Tekst: Anne Hiemstra