Joosten: vlag niet geheel in top over 2016
Zo kampte de onderneming met name in de eerste helft van 2016 met een zeer sterke stijging in de aanvoer; toen werd er bijna 12 procent meer melk geleverd dan in de eerste helft van 2015. In de tweede helft groeide de aanvoer met + 2,5 procent minder hard, maar al met al kreeg de coöperatie 700 miljoen kilo melk meer te verwerken dan het jaar ervoor.
'Pijn bij melkpoeder'
In de eerste helft van vorig jaar is daarom veel meer melk verwerkt in melkpoeder en kaas, voor prijzen die veelal onder de garantieprijs lagen. In de kaas-, boter- en melkpoederdivisie nam de volume-ontwikkeling met 7,7 procent toe ten opzichte van 2015. De netto-omzet steeg met 3,2 procent tot ruim 2,6 miljard euro. Dat het totale rendement van die divisie toch positief uitpakte, is te danken aan boter en toegevoegde-waarde-kaas, aldus Joosten. ,,De pijn zit bij het melkpoeder. Daar hebben we verlies geleden.”
Het resultaat van de divisie die gaat over de consumentenproducten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (afgekort tot Emea) was vorig jaar teleurstellend, aldus Joosten. De netto-omzet daalde met ruim 9 procent tot 3.345 miljoen euro. Hier speelden vooral de nadelige koersverschillen in Afrikaanse landen als Nigeria de onderneming parten. De valuta-effecten van – 146 miljoen euro maakten veel verschil. Als je die niet zou meetellen, zou de netto-omzet slechts 5,2 procent zijn gedaald, aldus Joosten.
Duitsland zorgenkindje
Duitsland – de grootste zuivelmarkt in Europa – is een zorgenkindje. De daar behaalde resultaten betitelde Joosten eveneens als teleurstellend. De Duitse markt kenmerkt zich door een grote verscheidenheid in producenten en merken van zuivelproducten en vraagt een geheel eigen aanpak, legde hij uit.
In het gisteren gepresenteerde jaarverslag staat: 'In Duitsland bleven de netto-omzet en het bedrijfsresultaat sterk achter vanwege de algemene prijsdruk. Alleen FrieslandCampina's Landliebe Drinks wist zijn marktaandeel te verbeteren. De overige merken hadden het bijzonder lastig in de sterk competitieve Duitse markt.'
FrieslandCampina gaat de focus daarom leggen op Landliebe en andere eigen merken waarin groei zit, en gaat de rest van het portfolio – met name de huismerken - kritisch tegen het licht houden.
Afzetgroei in Nederland
Lichtpuntje in de Emea-divisie is dat de afzet van witte zuivel in Nederland is gestegen. ,,Voor het eerst sinds de fusie van Friesland en Campina zijn we in Nederland gegroeid in volume. En dat in een krimpende markt”, sprak Joosten niet zonder trots. Hij tekende daar wel direct bij aan dat de marges sterk onder druk stonden.
Tevreden over Azië
De divisie consumentenproducten in Azië heeft wel naar volle tevredenheid gepresteerd. Daar behaalde FrieslandCampina het hoogste resultaat ooit, aldus Joosten. In alle landen werd een volumegroei gezien (+5,9 procent) en de netto-omzet bleef nagenoeg gelijk (-0,3 procent) op 2,3 miljard euro. Valuta-effecten (– 34 miljoen euro) niet meegerekend was er zelfs sprake van een 1,2 procent stijging. Met de acquisitie van een meerderheidsbelang van 51 procent in Engro Foods in Pakistan (à 436 miljoen euro) versterkt de onderneming haar positie in Centraal-Azië.
China
Ook over de ontwikkelingen in China was Joosten uiterst lovend. De China-divisie van FrieslandCampina heeft het afgelopen jaar een netto-omzet geboekt van 565 miljoen euro, een stijging van 27 procent. Zonder valuta-effect was er zelfs sprake van 32 procent hogere omzet.
Dutch Lady
De groei dankt de onderneming vooral aan de joint venture met het Chinese bedrijf Huishan Dairy. Die brengt sinds november 2016 in China geproduceerde 'Dutch Lady' kindervoeding op de markt, en die introductie is naar alle tevredenheid verlopen, aldus Joosten. Hij gaf aan dat FrieslandCampina veel wil investeren in China. "En dat betekent dat je dan ergens anders iets niet gaat doen.”
Verkoop Riedel
De directeur zinspeelde daarmee op de voorgenomen verkoop van Riedel, de vruchtensappentak van FrieslandCampina. De onderneming heeft besloten om die ietwat branchevreemde divisie af te stoten, om zich volledig te focussen op haar zuivelportfolio.
Riedel in Ede – 200 medewerkers, netto-omzet 125 miljoen euro – rendeert prima, volgens Joosten. Maar om die prestaties op het huidige niveau te houden, zal er ook in de toekomst in geïnvesteerd moeten worden. “Als we willen focussen op zuivel, dan kunnen we die investeringen bij Riedel niet doen.” Het streven is om het onderzoek naar de verkoop van Riedel nog dit jaar af te ronden.
Belang Synlait verkocht
FrieslandCampina maakte donderdag tevens bekend dat die nacht het aandeel van 8,2 procent in het Nieuw-Zeelandse Synlait Milk was verkocht voor 32 miljoen euro. In 2013 waren die aandelen aangekocht voor 23 miljoen euro, bij wijze van uitwijkmogelijkheid voor de productie van kindervoeding in Azië. Nu Friesland Huishan draait, is dat belang niet meer nodig.
Vooruitzichten 2017
FrieslandCampina verwacht dat de melkproductie in 2017 wereldwijd licht zal stijgen, en 'fractioneel' binnen de EU. De vraag naar zuivelproducten in Europa blijft stabiel tot licht dalend. In Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika is een verdere afname van de vraag voorzien. In Azië en met name in China wordt een lichte toename van de vraag naar zuivelproducten voorzien.
Als gevolg van bovenstaande ontwikkelingen is het de verwachting dat de prijen voor basiszuivelproducten zullen blijven schommelen rond het niveau van eind 2016, begin 2017, aldus de onderneming.
Stijging inkoopprijzen
Voor het lopende jaar verwacht FrieslandCampina verder dat de omzet zal toenemen als gevolg van het meerderheidsbelang in het Pakistaanse Engro Foods. Verder worden hogere prijzen voor zuivelproducten verwacht en een verdere groei in het volume van producten met toegevoegde waarde. De onderneming houdt ook rekening met een stijging van de inkoopprijzen van de meeste grondstoffen. In 2017 wil de coöperatie voor ongeveer 500 miljoen euro investeren in capaciteitsuitbreiding en kwaliteitsverbetering.