Arla investeert zes miljoen in Nijkerk

De van FrieslandCampina overgenomen fabriek in Nijkerk produceert o.a. melk, karnemelk, yoghurt, vruchtenyoghurt, kwarkyoghurt, vla, pappen, Milk&Fruit en Breaker. Deze dagverse zuivelproducten worden geproduceerd onder het merk MelkUnie en ook voor huismerken van supermarkten.
Mozzarella kaas
Het meeste investeringsbudget van Arla , 170 miljoen, gaat naar de Deense fabrieken. Daar wordt ingezet op de productie van hoogwaardige mozzarella kaas en wei eiwit en lactose. Ook de productie van smeerkaas en vloeibare kaas zonder de toevoeging van synthetische smaakstoffen heeft in Denemarken veel prioriteit. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn de andere belangrijke landen waar vele tientallen miljoenen euro’s in de zuivelproductie worden geinvesteerd door Arla.
USA verschil met Campina
Arla wil met het investeringsbudget dat bijna 50 procent groter is dan vorig jaar, meer melk verwerken met toegevoegde waarde in plaats van bulkproductie te leveren. De investeringen in merkproducten en foodservice moeten de winstgevendheid vergroten. Arla verwacht dat 50 procent van de omzetgroei van buiten Europa gaat komen, richting 2020. Arla richt zich op de zelfde groeimarkten als FrieslandCampina. Het onderscheidt zich van FrieslandCampina door nadrukkelijk de investeringen in de Amerikaanse markt te benoemen.