Kalveren onder de 40 kilo blijven staan
Dat meldt Arjan van Maurik, voorzitter van de Adviescommissie Kalverhouderij van Vee & Logistiek Nederland. De VanDrie Group – die volgens insiders ruim driekwart van de Nederlandse kalveren afneemt – heeft het voortouw genomen. Maar ook andere integraties nemen de maatregel over, aldus Van Maurik.
'Markt vertaalt het zo'
Directeur Henny Swinkels van de VanDrie Group stelt echter dat de Apeldoornse integratie de handelaren niet opdraagt om kalveren lichter dan 40 kilo te laten liggen. ,,De ondergrens blijft bij ons 36 kilo. Maar we kunnen het grote aanbod op dit moment niet kwijt. Daarom moeten we over heel Nederland een quotum hanteren en dan blijven de lichtste kalveren het eerste liggen. Dus dat de markt het zo vertaalt, ligt wel voor de hand.”
Vaarskalveren
Vooral het aanbod aan zwart- en roodbonte vaarskalveren is 'enorm hoog', volgens Swinkels. Veehouders houden in verband met de fosfaatrechten minder jongvee aan, stellen zowel Swinkels als Van Maurik. De veehandelaar: ,,Ik heb boeren onder mijn klanten waar ik in geen jaren kuiskalfjes van heb gekregen, die ze nu wel aanbieden.”
Die vaarsjes zijn niet of nauwelijks te plaatsen. Vaarskalveren brachten afgelopen weken maximaal twee tientjes op, waarmee de kosten van het melkpoeder krap aan worden gedekt. Ook Belgische Blauwe-kruisingsvaarskalveren zijn moeilijk te slijten.
Groei melkveestapel
Daarnaast is het kalveraanbod volgens Swinkels en Van Maurik sterk toegenomen door de groei van de melkveestapel; vorig jaar kwamen er bijna 7 procent melkkoeien bij. Die extra 107.000 koeien kalven ook allemaal af, en veelal in de herfst.
Wat verder nog meespeelt, is dat kalvertransporten sinds december vorig jaar maximaal 8 uur mogen duren. Export naar landen als Spanje en Italië is daarmee verleden tijd geworden. ,,Er worden ook al veel minder kalveren geïmporteerd; er komen nu zeker dertig-, veertigduizend kalveren minder uit Ierland”, volgens Van Maurik.
'Lastig'
Aan hem en zijn collega-veehandelaren wordt nu gevraagd om de lichtere kalveren niet mee te nemen. ,,Lastig”, vindt Van Maurik. ,,De prijzen staan al onder druk, nu moeten wij de melkveehouders motiveren om de kalveren nog maar een week of veertien dagen langer te laten staan, zodat ze wat zwaarder worden.”
De handel is volgens Van Maurik wel enigszins coulant met de kalvergewichten; kalveren die naar de kalverhouderij gaan, mogen maximaal 35 dagen op het melkveebedrijf blijven staan. Als ze dan nog te licht zijn, knijpt de handel wel een oogje toe.
Tijdelijke hobbel
Overigens verwacht Henny Swinkels dat er sprake is van een 'tijdelijke hobbel'. ,,Ik weet niet of dit een, twee of drie weken gaat duren, maar uiteindelijk trekt het aanbod weer bij.”