‘Melkveehouders overschatten zichzelf’

Zelf ramen melkveehouder het aantal op dode kalveren op 6,4 procent. Jaarlijks sterft echter 13 procent van de kalveren. Op 13,6 procent van de bedrijven is het aantal kalveren dat jaarlijks stierf zelfs hoger geworden de laatste vijf jaar.
Ook bleek dat er pas tot maatregelen en veranderingen wordt overgegaan, wanneer de ondernemer inzicht krijgt in het kalversterftecijfer en zich realiseert dat de situatie vraagt om verbetering. Een collega, buurtbewoner of omstander kan wel zeggen dat iets moet verbeteren, maar het besef van de situatie is bepalend voor de managementkeuzes.
Hogere opleiding, meer open voor advies
Uit het onderzoek blijkt dat hoe hoger de opleiding van de melkveehouder, hoe meer hij of zij openstaat voor advies en kennis van een specialist. Bedrijven die het succesvolst blijken in een gezonde opfok, hebben gemeen dat zij samen met derden een plan opstellen met doelen om te realiseren en daar vervolgens planmatig aan werken.
Meer weten over de resultaten van het onderzoek en een reportage van één van de bedrijven die afgelopen jaar deelnam aan het project Jaar van het Kalf, lees het komende nummer van vakblad Melkvee die zaterdag 24 september verschijnt.
Tekst: Monica van der Hall
Beeld: Ingrid Zieverink