CRV lanceert ‘fokken op maat’, standaard merkertesten jongvee

Met de slogan ‘Het zit in haar’ lanceerde fokkerijorganisatie CRV het nieuwe concept ‘Fokken op maat’ vanochtend in een persbijeenkomst op het melkveebedrijf van CRV-tester de familie Makkink in Harfsen (GD). De slogan heeft een dubbele betekenis, want naast dat er haren getrokken moeten worden voor de DNA-analyse, zijn nu de vrouwelijke dieren aan de beurt wat betreft de genoomtest. „Tot dusver ging het bij genomics om de stieren, maar die vormen natuurlijk slechts de helft”, aldus directievoorzitter Roald van Noort.
Haar of oorbiopt
Deelnemers dienen bij een pasgeboren kalf een haarmonster te trekken, per monster ongeveer honderd haren, een bosje haar ter dikte van een potlood of pen en dan het liefst uit de kruin. Er moeten namelijk voldoende haarwortels meekomen, want daar zit DNA in. Een eenvoudiger methode is wellicht het verzamelen van oorbiopten. Het stukje weefsel dat bij het inknippen van de oormerken uit het oor wordt gedrukt, wordt dan opgevangen en kan, net als het haarmonster, naar CRV worden gestuurd.
Aanhoud-/afvoeradvies
De veehouder ontvangt dan binnen drie weken de analyse terug op zijn HerdOptimizer app, het zogenaamde digitale dashboard. De veehouder krijgt op basis van het ingestelde fokdoel – afgeleid van SAP, StierWijzer of zelf in te stellen – het advies om het kalf aan te houden of af te voeren. Daarnaast is de genetische vooruitgang van het jongvee te zien, evenals hoe de aanleg zich verhoudt tot de werkelijke prestaties. Naast de app heeft CRV ook specifieke ‘Fokken op Maat’-adviseurs beschikbaar, waar een veehouder een beroep op kan doen en welke de deelnemers enkele keren per jaar zullen bezoeken.
Derogatie veilig stellen
Van Noort noemde het concept revolutionair en maakte de vergelijking met graskuilen, welke ook worden bemonsterd. Hij wees op het fosfaatproductieplafond en de noodzaak om minder jongvee op te fokken. „We willen de derogatie veilig stellen en zijn wat dat betreft net op tijd.”
Kosten
Belangstellenden kunnen vanaf 17 oktober gebruikmaken van de nieuwe CRV-dienst en betalen daar 26,60 euro aan testkosten per kalf voor. Daarnaast zijn er abonnementskosten van 3,35 euro per bedrijf per maand en 0,20 euro per koe per maand. Ook moeten de te onderzoeken kalveren een minimaal 75 procent Holstein-bloedvoering hebben.
Het vakblad Melkvee van juli maakte al melding van het nieuwe CRV-concept. Klik hier om dat artikel te lezen.
Tekst: Anne Hiemstra
Beeld: Ingrid Zieverink