Boerburgertweet viert jubileum met het Boer Burger Boek
@Boerburgertweet is opgericht doel om de burger meer kennis te geven over waar zijn voedsel vandaan komt en om meer maatschappelijk draagvlak te creëren voor de Nederlandse land- en tuinbouw. Elke week Twittert en Facebookt een andere boer of tuinder vanaf zijn erf via het gezamenlijke account @Boerburgertweet.
Aftrap door Stijn Derks
Het was akkerbouwer en vleeskuikenhouder Stijn Derks uit het Gelderse Beuningen die op 17 augustus 2015 het spits afbeet voor een handjevol volgers. De jonge ondernemer twitterde vooral over het hier en nu van hun bedrijven. Belangrijk, gaf hij aan in zijn twitterweek. ´Er is nog veel onwetendheid onder de burgers over de akkerbouw en met name de veehouderij. Die hoop ik met deze actie weg te nemen. Eerlijk laten zien hoe boeren hun voedsel produceren.'
De boeren en tuinders, afkomstig uit alle provincies in Nederland, die hebben deelgenomen aan @Boerburgertweet hebben op die manier afgelopen jaar honderdduizenden burgers met hun verhaal bereikt via Twitter en Facebook. ‘Via @Boerburgertweet heeft de agrarische sector elke dag een open dag gehad, met dagelijks tienduizenden bezoekers, dat is echt uniek’, zegt Van der Plas. ‘En dit alles zonder één cent subsidie of sponsoring.’
Geheel belangeloos
@Boerburgertweet drijft op eigen kracht. ‘Boeren en tuinders doen geheel belangeloos mee, worden door niemand betaald. Zij maken er juist graag een week voor vrij om burgers te laten zien wat er bij hen achter de staldeuren of op de akkers gebeurt’, zegt Van der Plas. ‘En het is geen éénrichtingsverkeer. Boeren en tuinders leren zelf ook dagelijks van de vragen en wensen van de burgers. Op @Boerburgertweet wordt een open dialoog gevoerd. Over en weer.’
Boek met verhalen en foto’s
Het éénjarig bestaan gaat dit jaar niet zomaar voorbij. Van der Plas brengt later dit jaar een boek uit over één jaar @Boerburgertweet. ‘Een éénjarig jubileum noemen ze ook wel een papieren jubileum, vandaar het idee voor het boek. Het boek gaat het Boer Burger Boek heten en daarin worden alle verhalen en foto’s gebundeld, die dit jaar via de @Boerburgertweet-boeren en boerinnen op Twitter en Facebook zijn verschenen. ‘Zo bereiken we ook de mensen die níet op sociale media zitten.’
Haar wens is om het eerste exemplaar van het Boer Burger Boek aan te bieden aan koning Willem-Alexander en koningin Máxima. ‘Zij zijn echte ambassadeurs voor onze landbouw, hebben hart voor onze boeren en dragen dit overal ter wereld uit. Met dit boek hebben zij een mooi naslagwerk over de agrarische sector, verteld door de boeren zelf.’
@Boerburgertweet is te volgen via Twitter en Facebook
Tekst: Fenneke Wiepkema
Journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef al voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en doet dit sinds 2012 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft en coördineert voor Akkerwijzer.nl, het vakblad Akkerwijzer en de regionale titels van Agrio.
Tekst: Boerburgertweet
Beeld: Boerburgertweet