Melkprijs Milcobel daalt 20 procent over 2015
In 2014 bedroeg de uitbetaalde melkprijs nog €36,75. Volgens de Vlaamse nieuwssite Vilt had ook Belgiës grootste zuivelonderneming last van de combinatie van een gestegen melkaanvoer en een zwakke zuivelmarkt. Bij Milcobel steeg de melkaanvoer in 2015 met 4,5 procent, van 1,172 miljard naar 1,225 miljard liter. Daarbij nam het aantal leveranciers met bijna 100 stuks af tot 2.687
Omdat er minder melk werd afgezet op de spotmarkt, steeg de melkverwerking door Milcobel met bijna 6 procent. Er werd meer melk verwerkt tot kaas; met name de productie van mozzarella ging met 40 procent omhoog. Het volume melkpoeder werd teruggeschroefd van 55 naar 45 procent, maar de lage poederprijzen konden de melkprijs niet dekken. Verkopen van boter en room liepen wel goed.
Ysco
De geconsolideerde omzet daalde van 1,011 miljard euro in 2014 naar 945 miljoen afgelopen jaar. Dat het nettoresultaat uiteindelijk uit kwam op 1,6 miljoen euro, is volgens CEO Eddy de Mûelenaere voor een groot deel te danken aan de prestaties van de roomijstak Ysco. Die groeide 12 procent in volume en 15 procent in omzet. Op de algemene vergadering werd besloten om vrijwel de gehele winst uit te keren als dividend aan de leden, zonder toevoeging aan de reserves.
Kwart meer melk
Voor het lopende jaar kan De Mûelenaere z'n borst nat maken. Hij verwacht voor 2016 een aanvoerstijging van 25 procent, enerzijds door groei van de eigen leden en anderzijds door nieuwe toetreders. Begin dit jaar nam Milcobel nog bijna 450 melkveehouders over die waren afgestoten door FrieslandCampina. Die zijn samen goed voor 180 miljoen liter melk.