'Weidevogelvriendelijk' zuivelmerk gelanceerd
Per verpakking gaat 2 cent naar agrarisch natuurbeheer door de 12 boeren van het Boerengilde. Het geld dat zo in dit weidefonds vloeit, kunnen zij gebruiken om het aandeel natuur op de bedrijven te verhogen naar minimaal 20 procent van het areaal.
Bij de besluitvorming hierover werken de boeren nauw samen met de Vogelbescherming.
'Red de rijke weide'
Vogelbescherming Nederland voert sinds dit voorjaar actie om de supermarkten te overtuigen weidevogelvriendelijke zuivel te gaan verkopen. Bijna 10.000 mensen stuurden via de actie 'Red de rijke weide' een digitaal kaartje naar de supermarkten om ze daartoe te bewegen. Eerder lukte dit ook met de biologische producten Red de Rijke Weide Kaas en Terschellinger Kaas.
180 dagen weidegang
De Gildeboeren houden in hun bedrijfsvoering veel rekening met weidevogels, onder andere via uitgestelde maaidata en een verhoogde waterstand. Dat moet de ontwikkeling van bloemen en kruiden stimuleren, zodat jonge weidevogels meer kans en krijgen om veilig groot te worden. De Gildeboeren laten hun koeien minimaal 180 dagen per jaar buiten lopen in plaats van de gangbare 120 dagen.
Tekst: Gineke Mons
Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.
Beeld: Vogelbescherming Nederland