'Stunten met vlees geeft verkeerd signaal'
Dat schrijft LTO Nederland in een persbericht. „Daarmee zeg je als super indirect dat vlees weinig waarde vertegenwoordigt, terwijl je van de veehouders wel steeds nieuwe investeringen in duurzaamheid vraagt. De reclamefolders die vlees goedkoop aanbieden, zijn niet stimulerend voor veehouders om die extra stappen te zetten”, zegt Hans Huijbers, LTO Duurzaam Ondernemen.
Huijbers kan wel enige sympathie opbrengen voor de acties van Wakker Dier die supermarktketens aanspreekt op reclame maken voor goedkoop vlees. „Ik heb moeite met de actieslogan en woordkeuze van Wakker Dier, maar we zijn het over het doel - een eerlijke prijs voor een duurzaam geproduceerd stukje vlees - wel eens”, aldus Huijbers.
Wakker Dier partner LTO
Dat Wakker Dier de pijlen richt op de supermarkten en niet op de veehouders, vindt Huijbers niet meer dan terecht. „Het zijn onze leden die kwaliteit leveren en hun dieren houden met aandacht voor het welzijn en gezondheid en de emissies naar het milieu, maar door het systeem vaak gedwongen worden tot het prijsnemerschap.”
„Zij kunnen zelf niet de prijs bepalen voor hun kippen, koeien en varkens. Laten we daar samen de schouders onder zetten. Dan zou Wakker Dier nog wel eens een goede partner voor LTO kunnen zijn.”
Consument
Volgens Huijbers dienen supermarkten niet met eten te stunten. Dat geldt voor vlees, maar even zo goed voor groente, fruit en aardappelen. „Stunten suggereert dat zorgvuldig geproduceerd eten een ‘wegwerpartikel’ is. Ik roep Wakker Dier en andere maatschappelijke organisaties op samen te strijden voor een eerlijke prijs voor een eerlijk en duurzaam geproduceerd stukje vlees.”
Supermarkten zijn voor boeren en tuinders een belangrijk afzetkanaal en hebben met de inrichting van de winkel, reclame en acties invloed op het koopgedrag van hun klanten. „Dat kunnen zij ook inzetten om de verduurzaming te ondersteunen.”
„Als je van boeren en tuinders verwacht dat zij duurzamer gaan produceren, en in de regel meer kosten maken, dan moeten de supermarkten ook durven kijken naar hun eigen verdienmodellen en profiel. Reclame maken? Ja, maar stunten met prijzen onder de kostprijs, nee, dat kan niet”, zo besluit Huijbers.