Van Dam: wekelijks 200 kalveren gedood
Van Dam antwoordde gisteren per brief op vragen van Kamerleden Tjeerd van Dekken (PvdA) en Marianne Thieme (PvdD) naar aanleiding van de berichten op Melkvee.nl en in de landbouwbladen van Agrio Uitgeverij. Kalverhouders en veehandelaren meldden medio februari dat er honderden te lichte kalveren werden doodgespoten op verzamelcentra.
Dat klopt dus, volgens Van Dam, en het gebeurt elke week. Hij stelt dat 'het doden van gezonde, jonge, te licht bevonden kalveren om alleen economische redenen, maatschappelijk onacceptabel is'.
Plan van aanpak
De staatssecretaris is dan ook blij dat de kalversector, de melkveesector en de veehandel- en -transportbranche gezamenlijk hun verantwoordelijkheid hebben genomen en een integraal plan van aanpak hebben opgesteld.
Doel van dit plan, 'totaalaanpak vitaal gezond en duurzaam kalf', is een optimale zorg voor het kalf, gerekend vanaf het moment dat het moederdier drachtig wordt totdat het kalf als vleeskalf wordt geslacht.
Kalfvolgsysteem
In het plan staat een nieuw 'kalfvolgsysteem' centraal. Dat moet leiden tot veel meer informatie-uitwisseling en dus transparantie tussen melkveebedrijf, kalverhandel en -transport en de vleeskalverhouderij. Van Dam heeft het plan op 17 maart ontvangen. Hij laat weten dit voorjaar met een reactie te komen.
5 procent meer kalveren
Verder meldt hij in de Kamerbrief dat er vorig jaar 1.756.700 kalveren zijn geboren op de Nederlandse melkveebedrijven. Dit is een stijging van 5 procent ten opzichte van 2014.
Volgens Thieme en Van Dekken is de 'massale groei' van de melkveestapel na het afschaffen van de melkquotering een van de oorzaken van het grote aanbod aan 'overbodige' kalveren. Van Dam erkent dat de groei van de melkveehouderij daaraan deels heeft bijgedragen.
Geen exportcertificaten
Volgens de kalversector is het grote kalveraanbod ook te wijten aan het feit dat de NVWA sinds half december vorig jaar geen exportcertificaten meer afgeeft voor langeafstandstransporten van kalveren. De export naar landen in Zuid-Europa is daarmee goeddeels weggevallen.
Van Dam schrijft dat die maatregel is genomen nadat dierenartsen van de NVWA constateerden dat de huidige kalvertransportsystemen niet voldoen aan de eisen van de Europese Transportverordening, met name op het onderdeel van drinkvoorziening. De staatssecretaris dringt er bij de sector op aan meer aandacht te schenken aan duurzaamheid en aan het transport van kalveren.