‘Meer loonwerkleerlingen nodig voor opvang groei’
Dat zegt Dick Klop, adviseur scholing bij brancheorganisatie Cumela Nederland. Volgens Klop stromen er jaarlijks zo’n 500 leerlingen uit, maar moet de aanwas de komende jaren meer worden. „We verwachten dat de huidige loonwerkbedrijven licht groeien. Voldoende goed geschoold personeel blijft dus zeer belangrijk om deze groei op te vangen.”
Klop weet dat mbo-breed het aantal leerlingen terug loopt. „Beroepsopleidingen zijn minder populair, een havo of vwo staat toch hoger aangeschreven. De beroepen zijn nu steeds meer een ondergeschoven kindje.”
Vergoeding voor T-rijbewijs
Volgens de adviseur zijn jaarlijks minimaal 1.500 leerlingen nodig op de 12 loonwerkopleidingen om de groei en vervanging op te vangen. „We hebben langere tijd groei gehad, maar de laatste jaren is de aanwas stabiel. We proberen het voor jongeren zo aantrekkelijk mogelijk te maken om voor de opleiding te kiezen. Zo bieden de sociale partners vanaf volgend schooljaar een vergoeding van 700 euro voor het halen van het T-rijbewijs. Dit om de drempel om voor de opleiding te kiezen te verlagen, want een T-rijbewijs kost al snel 1.500 euro.”
Uitstroompiek
Werknemers in de loonwerksector moeten niet alleen geworven worden, ook het blijven werken in de sector is een aandachtspunt. „We zien dat er een uitstroompiek is als werknemers tussen de 30 en 40 jaar zijn. Wellicht is deze groep kleiner omdat ze een gezin hebben en wat meer geregelder arbeidstijden willen. Vanuit de sector proberen we door onder andere bewustwording en aandacht voor het onderwerp bij functioneringsgesprekken, uitstroom tegen te gaan. Het is immers jammer als jonge mensen die het vak in de vingers hebben naar een andere sector gaan terwijl er genoeg mogelijkheden zijn om in de sector aan het werk te blijven. Ook met meer geregelder arbeidstijden.”
Medeverantwoordelijke
De loonwerkopleidingen bestaan dit jaar 25 jaar. Volgens Klop is er veel veranderd. „Voor het specifieke beroepsgerichte deel van een opleiding zien ze het bedrijfsleven steeds meer als medeverantwoordelijke. Dat brengt flink wat uitdagingen met zich mee. Hoe geef je bijvoorbeeld een onervaren leerling de mogelijkheid om het vak te leren, terwijl klanten een hoge kwaliteit verwachten? We proberen daar oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld in de vorm van Praktijkdagen, waarbij leerlingen in de praktijk bepaalde vaardigheden onder de knie krijgen, maar niet bij klanten aan het werk zijn.”